Publication:
Konsep Pembelajaran Optimisme (Learned Optimism) Dalam Memacu Kebahagiaan Hidup Semasa Norma Baharu

cris.virtual.departmentUniversiti Sains Islam Malaysia
cris.virtual.orcid0000-0002-3752-8250
cris.virtualsource.department68e98a34-8196-4f96-bd26-7b4ae952e691
cris.virtualsource.orcid68e98a34-8196-4f96-bd26-7b4ae952e691
dc.contributor.authorAbdul Rashid Abdul Aziz
dc.contributor.authorNor Hamizah Ab Razaken_US
dc.contributor.authorShahirah Sulaimanen_US
dc.contributor.authorHusin Sungkaren_US
dc.date.accessioned2024-05-31T02:20:00Z
dc.date.available2024-05-31T02:20:00Z
dc.date.issued2021-09-09
dc.descriptionPapers In MALAY Language Date: 9 September 2021 Platform: MSTeams, USIM Nilai, Negeri Sembilan, Malaysiaen_US
dc.description.abstractWabak COVID-19 yang melanda Malaysia telah memberi kesan yang sangat besar kepada sistem politik, ekonomi, sosial, kesihatan dan pendidikan negara. Bahkan impaknya juga turut melibatkan institusi keluarga sehinggalah kepada aspek dalaman psikologi dan kebahagiaan diri manusia. Kesihatan mental merupakan elemen penting dalam menentukan kefungsian diri manusia dan mempengaruhi tahap kesihatan serta kebahagiaan terutamanya dalam menghadapi penularan wabak ini. Justeru, kajian ini adalah bertujuan untuk meninjau aspek pembelajaran optimisme dan bagaimana kemahiran psikologi ini dapat membantu dalam meningkatkan kesejahteraan kendiri individu. Selain itu juga, kajian ini bertujuan untuk merungkai langkah-langkah terpilih untuk kekal optimis dalam berhadapan dengan wabak pembunuh ini. Kajian ini merupakan kajian kualitatif menerusi systematic review dengan menggunakan rekabentuk kajian skop atau scoping review. Model ABCDE yang diasaskan oleh Seligman telah diaplikasikan dalam merungkai permasalahan yang wujud. Dapatan kajian menunjukkan terdapat banyak kelebihan yang diperolehi daripada pembelajaran optimisme dalam kehidupan seharian termasuklah manfaat dalam kesihatan fizikal dan mental, motivasi dan prestasi individu serta kejayaan dalam kerjaya. Terdapat lima kaedah dalam mencapai optimism yang boleh dipraktiskan dalam memacu kebahagiaan hidup. Di Malaysia, kajian berkaitan pembelajaran optimism dan perkaitannya dengan kebahagiaan hidup masih terhad dan minima. Oleh itu, kajian ini dapat menjadi satu platform dan sumber rujukan baru khususnya kepada masyarakat Malaysia dalam mengharungi cabaran pandemik COVID-19. Kata kunci: pembelajaran optimisme, kebahagiaan, psikologi positif, kesejahteraan kendiri.en_US
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/18535
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversiti Sains Islam Malaysiaen_US
dc.relation.conferenceE-PROSIDING SEMINAR ANTARABANGSA ISLAM DAN SAINS 2021 (SAIS 2021)en_US
dc.subjectpembelajaran optimisme,en_US
dc.subjectkebahagiaan,en_US
dc.subjectpsikologi positif,en_US
dc.subjectkesejahteraan kendiri.en_US
dc.titleKonsep Pembelajaran Optimisme (Learned Optimism) Dalam Memacu Kebahagiaan Hidup Semasa Norma Baharuen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication
oairecerif.author.affiliationUniversiti Sains Islam Malaysia
oairecerif.author.affiliation#PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
oairecerif.author.affiliation#PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
oairecerif.author.affiliation#PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
24.BM. SAIS2021 - Konsep Pembelajaran Optimisme (Learned Optimism) Dalam Memacu Kebahagiaan Hidup Semasa Norma Baharu.pdf
Size:
492.53 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Konsep Pembelajaran Optimisme (Learned Optimism) Dalam Memacu Kebahagiaan Hidup Semasa Norma Baharu
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description:

Collections