Options
Keberkesanan Medium Promosi Universiti Islam Antarabangsa Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah (UniSHAMS): Sebelum, Semasa dan Pasca Covid-19
Date Issued
2022
Author(s)
Syahiza Arsad
Masri Azrul Nayan
Mohd Farid Abd Latibf
Nur Jam’atur Rahmah Mohamed Nawawi
Mohamed Zainol Abidin Adam
Abstract
Promosi adalah strategi utama kepada hampir semua Institut Pengajian Tinggi (IPT) terutamanya Institut Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) untuk mengangkat nama IPT dan menarik minat pelajar untuk memohon pengajian. Medium promosi yang berkesan sangat diperlukan mengikut keadaan semasa yang tidak menentu seperti penularan Pandemik Covid-19 pada tahun 2020 dan keadaan endemik. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan semua medium aktiviti promosi yang diguna oleh Bahagian Pemasaran, Jaringan Industri dan Komuniti (BPJIK) Universiti Islam Antarabangsa Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah (UniSHAMS) bagi tahun sebelum, semasa dan pasca Covid-19. Kaedah kajian ini berbentuk kuantitif iaitu analisa deskriptif dari data-data yang diperolehi daripada pihak BPJIK. Kajian ini juga mengenal pasti permasalahan dan cadangan penambahbaikan melalui sesi temubual daripada 2 responden yang mewakili pihak BPJIK dan Pusat Pengurusan Akademik (PPA). Hasil kajian mendapati jurang perbezaan yang ketara diantara bilangan permohonon, penawaran dan kemasukan. Punca perbezaan ini adalah kerana UniSHAMS tiada garis panduan yang jelas tentang tugasan kerja di setiap Kulliyyah, Pusat dan Bahagian (KPB). Dicadangkan UniSHAMS mempunyai sistem pemprosesan permohonan dan penawaran yang sistematik ; mempunyai prosedur operasi standard (SOP) kerja yang jelas dan bertulis; dan mengaktifkan semula Jawatankuasa Induk Promosi sebagai platfom perbincangan dan penyelarasan kerja promosi.
Subjects
File(s)
Loading...
Name
Keberkesanan Medium Promosi Universiti Islam Antarabangsa Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah (UniSHAMS)_Sebelum, Semasa dan Pasca Covid-19.pdf
Size
524.9 KB
Format
Adobe PDF
Checksum
(MD5):f5c53f1e1b5d4d42eee1eb0715b177a6