Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. USIM Journals
  3. Jurnal Sains Insani
  4. Konsep Dan Aplikasi Kemahiran Melakar Aras Tinggi (KMAT) Dalam Pengkaryaan Seni Visual Pelajar Sekolah Menengah
 
  • Details
Options

Konsep Dan Aplikasi Kemahiran Melakar Aras Tinggi (KMAT) Dalam Pengkaryaan Seni Visual Pelajar Sekolah Menengah

Journal
Jurnal Sains Insani
Date Issued
2021-12
Author(s)
Che Aleha Ladin
Intan Marfarrina Omar
Vishalache Balakrishnan
Azni Yati Kamaruddin
Simah Mamat
DOI
10.33102/sainsinsani.vol6no2.287
Abstract
Lakaran boleh digunakan sebagai medium komunikasi untuk menyampaikan maklumat. Dalam konteks seni visual, lakaran digunakan sebagai asas penjanaan idea, untuk mencipta atau menghasilkan karya. Walau bagaimanapun, lakaran yang dihasilkan perlu beraras tinggi supaya penciptaan idea menepati aspek pengkaryaan yang kreatif, kritis dan mempunyai kualiti estetik yang diperlukan. Artikel ini bertujuan untuk mengemukakan konsep dan aplikasi Kemahiran Melakar Aras Tingi (KMAT) dalam pengkaryaan seni visual yang sesuai untuk sekolah menengah. Konsep KMAT diutarakan sejajar cabaran pengajaran dan pembelajaran yang perlu memfokuskan kepada Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) yang meletakkan aras mencipta di tahap tertinggi. Untuk mencapai KMAT, terdapat tiga tahap yang perlu dikuasai semasa proses penghasilan karya. Ia dimulai dengan (i) peringkat imitasi iaitu peniruan 100% dan memahami bentuk asas, (ii) peringkat manipulasi iaitu kepelbagaian penggunaan alat dan bahan, kefahaman kadar banding dan komposisi, kefahaman perspektif dan peringkat tertinggi iaitu (iii) Naturalisasi yang melibatkan penzahiran idea dengan cara tersendiri dan fasih mengaitkan isu, tema dan budaya dalam lakaran. Namun, kunci kepada kejayaan KMAT iaitu penguasaan kefahaman dan pengaplikasian unsur seni dan prinsip rekaan yang menyeluruh dalam pengkaryaan disertai dengan minat dan bakat yang mendalam. Oleh itu, artikel ini mencadangkan supaya pelajar, guru dan golongan yang berminat dalam pengkaryaan seperti pelukis atau pereka dapat menggunakan KMAT sebagai satu panduan melahirkan idea lakaran yang lebih kritis, kreatif di tahap tertinggi bagi memenuhi kualiti penciptaan yang diperlukan sejajar dengan konteks revolusi Industri 4.0.
Subjects

Kemahiran Melakar Ara...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Konsep Dan Aplikasi Kemahiran Melakar Aras Tinggi (KMAT) Dalam Pengkaryaan Seni Visual Pelajar Sekolah Menengah.pdf

Size

351.38 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):dfaa2717805d35d3fdc44409c7254298

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia