Publication:
Sumbangan Orang Arab Terhadap Perkembangan Pendidikan Madrasah Atau Sekolah Arab Di Malaysia

dc.contributor.authorLatifah Abdul Latiffen_US
dc.contributor.authorSiti Nor Azhani Mohd Toharen_US
dc.contributor.authorFarah Laili Muda @ Ismailen_US
dc.contributor.authorAnita Ismailen_US
dc.date.accessioned2024-05-27T14:41:27Z
dc.date.available2024-05-27T14:41:27Z
dc.date.issued2018
dc.descriptionVolume :10 No: 2en_US
dc.description.abstractPendidikan merupakan antara aspek penting dalam pembangunan sesebuah masyarakat serta kemajuan sesebuah negara. Kemajuan sesebuah negara turut dikaitkan dengan tahap pendidikan atau literasi bangsanya. Pendidikan berteraskan agama sangat penting dalam kehidupan masyarakat Melayu di Malaysia. Pendidikan agama madrasah atau sekolah Arab di Malaysia mempunyai sejarahnya yang tersendiri dan ia turut mempengaruhi kehidupan beragama masyarakat Melayu pada hari ini. Pendidikan agama di Malaysia merupakan inisiatif dan usaha gigih orang Arab yang prihatin terhadap pegangan agama orang Melayu beragama Islam di negara ini. Namun, sumbangan mereka dalam perkembangan sekolah agama di Malaysia telah dipinggirkan. Justeru, makalah ini bertujuan untuk mengkaji sumbangan orang Arab khasnya orang Arab Hadhrami dalam perkembangan pendidikan agama atau madrasah di Malaysia (Tanah Melayu) pada abad ke-20 Masihi. Kajian ini menggunakan kaedah penyelidikan berbentuk kualitatif secara analisis kajian literatur serta kandungan sumber primer seperti bahan arkib, dokumen dan rekod rasmi. Sumber sekunder seperti makalah ilmiah, buku dan surat khabar turut menjadi rujukan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa orang Arab khasnya Arab Hadhrami keturunan Sayyid berperanan penting dalam pembangunan pendidikan agama di Malaysia melalui penubuhan beberapa buah madrasah atau sekolah Arab yang ditubuhkan sekitar awal abad ke-20 Masihi. Namun, atas faktor masa, kekangan kewangan dan perubahan polisi pendidikan negara, madrasah yang dipelopori oleh orang Arab ini telah diambilalih oleh kerajaan negeri. Sehingga kini masih terdapat madrasah yang masih aktif menggunakan sistem kurikulum dan kokurikulum arus perdana tetapi pada masa yang sama masih mengekalkan identiti madrasah.en_US
dc.identifier.epage53
dc.identifier.issn1985-6822
dc.identifier.issue2
dc.identifier.spage35
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/3611
dc.identifier.volume10
dc.languageMalay
dc.language.isoen_USen_US
dc.publisherResearch Centre for Dakwah and Leadership, Faculty of Islamic Studies UKMen_US
dc.relation.ispartofAl-Hikmahen_US
dc.subjectPendidikan agama, Madrasah, Malaysia, Melayu, Orang Araben_US
dc.titleSumbangan Orang Arab Terhadap Perkembangan Pendidikan Madrasah Atau Sekolah Arab Di Malaysiaen_US
dc.title.alternativeThe Contribution of the Arabs Towards the Development of Madrasah Education or Arab School in Malaysiaen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Sumbangan Orang Arab Terhadap Perkembangan Pendidikan Madrasah Atau Sekolah Arab Di Malaysia.pdf
Size:
769.17 KB
Format:
Adobe Portable Document Format