Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Proceedings
  3. Conferences
  4. INTERNATIONAL CONFERENCE ON QURAN AS FOUNDATION OF CIVILISATION (SWAT)
  5. 2023 SWAT
  6. Pembangunan Model Pengajaran Hafazan Al-Quran Berasaskan Teori Al-Qabisi Dalam Kurikulum Bersepadu Tahfiz (Kbt) Di Malaysia : Suatu Cadangan Awal
 
  • Details
Options

Pembangunan Model Pengajaran Hafazan Al-Quran Berasaskan Teori Al-Qabisi Dalam Kurikulum Bersepadu Tahfiz (Kbt) Di Malaysia : Suatu Cadangan Awal

Date Issued
2023
Author(s)
Ummu Hani bt Yusop
Universiti Sains Islam Malaysia 
Mohammed Akhiruddin Ibrahim 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Zainora Daud 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Abstract
Pelaksananaan Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) telah menjadi satu aspirasi sistem bagi mengukuhkan aliran pendidikan tahfiz di negara ini. Di samping itu, hasrat Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk melahirkan murid tahfiz profesional berkepimpinan dan berdaya saing untuk memberi sumbangan kepada transformasi pendidikan negara. Selari dengan perkembangan ini, kajian ini diketengahkan bertujuan mencadangkan model pengajaran hafazan al-Quran dalam KBT untuk pelaksanaan guru-guru tahfiz dengan menggunakan pendekatan penyelidikan reka bentuk dan pembangunan (PRP) melalui tiga fasa. Fasa pertama mengenal pasti analisis keperluan untuk membangunkan model dengan menggunakan kaedah temu bual bersama enam orang guru pakar dalam bidang tahfiz, manakala fasa kedua pula ialah mereka bentuk dan membangunkan model pengajaran melibatkan sekumpulan pakar dengan menggunakan dua kaedah iaitu Nominal Group Techinique (NGT) dan Interpretive Structual Modelling (ISM). Manakala fasa ketiga pula, menilai kebolehgunaan model dengan menggunakan teknik kaedah nominal Group Techinique (NGT) melibatkan 21 orang guru pakar dan 3 orang pegawai kurikulum Tahfiz di Bahagiaan Pendidikan Islam. Hasil kajian ini akan dapat membentangkan satu cadangan tatacara untuk menjalankan kajian reka bentuk dan pembangunan model pengajaran Hafazan al-Quran berasaskan teori abu hasan al-Qabisi dalam memperkasakan Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) di Malaysia. Kajian yang akan dijalankan ini diharap dapat menjadi nilai tambah bagi perkembangan kajian dalam bidang pendidikan tahfiz di samping memberi penambahbaikan pelaksanaan pengajaran guru bagi membantu menyerlahkan potensi dan perkembangan murid-murid tahfiz.
Subjects

Model, Pengajaran, Ha...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Pembangunan Model Pengajaran Hafazan Al-Quran Berasaskan Teori AlQabisi Dalam Kurikulum Bersepadu Tahfiz (Kbt) Di Malaysia.pdf

Size

248.85 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):aa02dae41ef30b10f11a6ce0829c58a3

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia