Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. USIM Journals
  3. Jurnal Sains Insani
  4. Reka Bentuk Pembangunan Model Pedagogi Terbeza Berasaskan Elemen Kandungan Pelajaran Tilawah Al-Quran Sekolah Rendah di Malaysia: Pendekatan Fuzzy Delphi
 
  • Details
Options

Reka Bentuk Pembangunan Model Pedagogi Terbeza Berasaskan Elemen Kandungan Pelajaran Tilawah Al-Quran Sekolah Rendah di Malaysia: Pendekatan Fuzzy Delphi

Journal
Jurnal Sains Insani
Date Issued
2022
Author(s)
Zurina Mustaffa
Zaharah Hussin
Abdul Muhsien Sulaiman
DOI
10.33102/sainsinsani.vol7no1.380
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk mendapatkan konsensus pakar terhadap keperluan elemen utama dan kedudukan (ranking) mengikut keutamaan bagi setiap item dalam reka bentuk pembangunan Model Pedagogi Terbeza berasaskan elemen kandungan pelajaran tilawah al-Quran di sekolah rendah. Di dalam kajian ini, pengkaji menggunakan kaedah kajian kuantitatif dengan menggunakan pendekatan Fuzzy Delphi Method. Pengkaji juga menggunakan khidmat 16 orang pakar dari pelbagai bidang iaitu bidang pedagogi dan pendidikan al-Quran. Borang soal selidik mengandungi 16 item yang melibatkan tiga konstruk utama iaitu (i) perancangan pengajaran, (ii) pengetahuan isi kandungan pelajaran dan (iii) amalan guru dalam mengubah suai kandungan pelajaran. Data dianalisis dengan menggunakan software Fudelo. Dapatan kajian menunjukkan kesemua item yang dicadangkan oleh pengkaji melepasi ketiga-tiga syarat Fuzzy Delphi Method (FDM) iaitu nilai threshold (d) kurang atau sama daripada 0.2, jumlah kesepakatan pakar melebihi atau sama dengan 75% dan nilai alpha cut iaitu nilai defuzzification melebihi atau sama dengan 0.5. Dapatan keseluruhan menunjukkan terdapat konsensus pakar bagi item-item yang dicadangkan dalam reka bentuk Model Pedagogi Terbeza berasaskan elemen kandungan pelajaran tilawah al-Quran sekolah rendah. Reka bentuk model ini diharap dapat membantu guru Pendidikan Islam dalam menguasai kandungan pelajaran tilawah al-Quran dengan lebih baik dan kompeten.
Subjects

Reka bentuk pembangun...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Reka Bentuk Pembangunan Model Pedagogi Terbeza Berasaskan Elemen Kandungan Pelajaran Tilawah Al-Quran Sekolah Rendah di Malaysia Pendekatan Fuzzy Delphi.pdf

Size

387.04 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):3d857d7c1bd4a031a12cc77e77b386bb

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia