Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Proceedings
  3. Proceedings
  4. E-Proceeding International Language and Education Innovation Competition 2024
  5. Inovasi Pengajaran dan Pembelajaran Sirah Menggunakan Diorama
 
  • Details
Options

Inovasi Pengajaran dan Pembelajaran Sirah Menggunakan Diorama

Date Issued
2024
Author(s)
Normazla Ahmad Mahir 
Universiti Sains Islam Malaysia
Nor Jamilah Muhamad Jamil
Zarina Ashikin Zakaria 
Universiti Sains Islam Malaysia
Hazlina Abdullah 
Universiti Sains Islam Malaysia
Suzanah Selamat 
Abstract
Selain bidang Al Quran, Hadis, Akidah, Feqah, Tamadun Islam dan bidang Akhlak Islamiyah, Sirah merupakan salah satu bidang yang penting dalam silibus mata Pelajaran Pendidikan Islam di peringkat sekolah rendah dan menengah di Malaysia. Keperluan untuk memahami dan mengingati peristiwa-peristiwa penting dalam kehidupan Nabi Muhammad SAW yang agak menyeluruh mungkin menyukarkan pelajar sekiranya hanya membaca dan menghafal. Oleh itu, menggunakan diorama sebagai kaedah inovasi alat pengajaran dan pembelajaran dalam mata pelajaran Pendidikan Islam adalah strategi yang berkesan untuk meningkatkan penglibatan dan pemahaman pelajar. Diorama membolehkan pelajar memvisualisasikan dan berinteraksi dengan bahan pembelajaran dalam format tiga dimensi, menjadikan konsep-konsep abstrak lebih nyata dan mudah difahami. Pendekatan praktikal ini bukan sahaja membantu dalam menghafal, tetapi juga menggalakkan kreativiti, kemahiran motor, dan pembelajaran secara kolaboratif. Dengan melibatkan pelajar dalam proses mencipta diorama—melalui aktiviti seperti mewarna, memotong, dan menampal—mereka akan menggunakan pelbagai deria dan proses kognitif, yang boleh membawa kepada pemahaman yang lebih mendalam terhadap bahan pembelajaran. Hasil kajian atas penggunaan diorama serta Latihan pengukuhan dalam kelas Tingkatan 1 sebagai kaedah inovasi telah membuktikan pelajar lebih mudah memahami bidang Sirah (Tajuk: Riwayat Hidup Nabi Muhammad) serta proses pengajaran dan pembelajaran matapelajaran Pendidikan Islam jadi lebih menyeronokkan.
Subjects

Sirah

Diorama

Inovasi Pengajaran da...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Inovasi Pengajaran dan Pembelajaran Sirah Menggunakan Diorama.pdf

Size

979.29 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):663616173d660f977beffff22da9f7f0

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia