Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Staff Publications
  3. Other Publications
  4. Sikap Guru Pendidikan Islam Terhadap Pengajaran Berpusatkan Murid Di Sekolah Kebangsaan
 
  • Details
Options

Sikap Guru Pendidikan Islam Terhadap Pengajaran Berpusatkan Murid Di Sekolah Kebangsaan

Journal
Jurnal IPDA
Date Issued
2021
Author(s)
Norma Jusof
Wan Abdul Fattah Wan Ismail 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Abstract
Inovasi pengajaran berpusatkan murid telah lama diperkenalkan untuk menggantikan sistem konvensional antaranya termasuklah pengajaran berpusatkan murid. Ianya merupakan satu kaedah pengajaran yang mendorong pelajar berfikir secara kritikal dan kemahiran menyelesaikan masalah. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti sikap guru terhadap kaedah PBM dalam mata pelajaran Pendidikan Islam. Kajian ini amat penting terutamanya kepada guru-guru Pendidikan Islam dalam memastikan setiap guru mempunyai sikap yang positif terhadap pendekatan yang dilaksanakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Seramai 500 orang guru Pendidikan Islam daripada seluruh Semenanjung Malaysia dipilih secara rawak sebagai responden kajian. Kajian ini menggunakan kajian tinjauan dan soal selidik. Teknik pensampelan yang digunakan ialah rawak mudah. Analisis Statistik deskriptif menggunakan kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai digunakan untuk menentukan sikap guru Pendidikan Islam dalam pengajaran berpusatkan pelajar. Dapatan kajian menunjukkan sikap guru pendidikan Islam dalam pengajaran berpusatkan murid berada pada tahap tinggi. Kesimpulannya, kajian ini memberi implikasi terutamanya kepada guru Pendidikan Islam, pihak sekolah, institusi pendidikan guru dan universiti serta kepada teori yang mendasarinya dan amalan pedagogi terutamanya pedagogi Pendidikan Islam.
Subjects

Sikap guru, pengajara...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Sikap Guru Pendidikan Islam Terhadap Pengajaran Berpusatkan Murid Di Sekolah Kebangsaan.pdf

Size

340.29 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):859cbaf8128b1594a3c6e97a3c581035

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia