Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. USIM Journals
  3. Journal of Quran Sunnah Education and Special Needs (JQSS)
  4. Kedudukan Taksonomi Bloom Menurut Perspektif Islam
 
  • Details
Options

Kedudukan Taksonomi Bloom Menurut Perspektif Islam

Journal
Journal of Quran Sunnah Education & Special Needs
Date Issued
2018
Author(s)
Masrom, N. W.
Hashim, M.
Noorhayati Hashim
Behak, F. P.
DOI
10.33102/jqss.vol2no1.8
Abstract
Taksonomi Bloom merupakan objektif pendidikan yang digunakan oleh pendidik untuk mengukur dan meningkatkan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar dalam pembelajaran. Terdapat tiga domain utama yang perlu dicapai iaitu kognitif (kemahiran intelektual), afektif (kemahiran generik) dan psikomotor (kemahiran praktikal teknikal). Malahan, domain ini diklasifikasikan mengikut enam aras berbentuk piramid yang disusun dari aras rendah hingga ke aras tinggi. Ia merangkumi aras pengetahuan, pemahaman, aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian. Sejak ia diperkenalkan oleh Benjamin Bloom pada tahun 1956, terdapat pelbagai kajian Barat yang membincangkan tentang kekuatan dan kelemahan Taksonomi Bloom. Namun, bagaimana pula kedudukan Taksonomi Bloom menurut perspektif Islam. Oleh itu, artikel ini membincangkan kritikan Barat dan pandangan Islam terhadap taksonomi Bloom. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif di mana data akan dianalisis melalui kaedah deskriptif. Hasil kajian mendapati terdapat kritikan dan penambaikan dari kajian lepas yang menfokuskan taksonomi Bloom kepada empat tema: (1) susunan hierarki, (2) pengelasan struktur, (3) kegunaan dan (4) keperluan kepada taksonomi yang baru sesuai dengan arus pembelajaran abad ke 21. Kajian ini juga dilihat sebagai pemangkin awal bagi meluaskan bidang pengukuran Islam dalam sistem pendidikan di Malaysia.
Subjects

Taksonomi Bloom

Kemahiran Berfikir

al-Quran

Islam

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Kedudukan taksonomi bloom menurut perspektif islam.pdf

Size

1.04 MB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):eb71c432c0e9eb0aaa0e898f37ddaad0

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia