Publication:
Stail Berfikir dan Stail Pembelajaran Pelajar Jururawat: Satu Kajian Kes di Kolej Jururawat Murni

dc.contributor.authorAmnah Zanariah Abd. Razaken_US
dc.contributor.authorNorzaini Azmanen_US
dc.date.accessioned2024-05-28T04:21:20Z
dc.date.available2024-05-28T04:21:20Z
dc.date.issued2012
dc.description.abstractKajian ini bertujuan untuk mengenal pasti profil stail berfikir dan stail pembelajaran dalam kalangan pelajar jururawat di Kolej Kejururawatan Murni, Nilai Negeri Sembilan. Kajian ini juga bertujuan untuk mengukur hubungan serta sumbangan stail berfikir terhadap stail pembelajaran serta kesannya ke atas pencapaian pelajar. Seramai 157 orang sampel yang terdiri daripada pelajar-pelajar tahun dua telah dipilih secara rawak. Data dikumpul menggunakan dua instrumen, iaitu instrumen Sternberg – Wagner (1997) bagi mengukur stail berfikir dan instrumen Grasha–Riechmann Student Learning Style Scales (GRSLSS) digunakan untuk mengukur stail pembelajaran. Data kuantitatif dianalisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan program SPSS versi 11.5. Dapatan kajian menunjukkan stail berfikir dominan ialah eksekutif, judisial, monarki, oligarki, anarki, global, lokal dan konservatif, manakala stail pembelajaran dominan pula ialah kolaboratif dan kompetitif. Hasil kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara stail berfikir dan stail pembelajaran pelajar. Namun, tidak ada hubungan yang signifikan antara stail berfikir dominan dengan pencapaian akademik pelajar. Dapatan juga menunjukkan stail berfikir dominan menyumbang kepada konstruk stail pembelajaran kolaboratif dan kompetitif. Kajian ini mencadangkan skor stail berfikir dan stail pembelajaran yang difikirkan ideal bagi pelajar. Berdasarkan hasil kajian, beberapa cadangan diutarakan untuk membantu meningkatkan tahap stail berfikir pelajar dengan mengambil kira stail belajar yang diperlukan bagi meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran dalam usaha melahirkan jururawat yang berkualiti.en_US
dc.identifier.citationAmnah Zanariah Abd. Razak, and Norzaini Azman, (2012) Stail berfikir dan stail pembelajaran pelajar jururawat:Satu kajian kes di kolej jururawat murni. AJTLHE: ASEAN Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 4 (1). pp. 14-31. ISSN 1985-5826en_US
dc.identifier.epage16
dc.identifier.issn1985-5826
dc.identifier.issue1
dc.identifier.other1857-3
dc.identifier.spage14
dc.identifier.urihttp://www.ukm.my/jtlhe/Current.aspx
dc.identifier.urihttp://journalarticle.ukm.my/3459/
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/5309
dc.identifier.volume4
dc.language.isoenen_US
dc.publisherUKM Pressen_US
dc.relation.ispartofASEAN Journal of Teaching and Learning in Higher Educationen_US
dc.subjectjururawat berkualiti, stail berfikir, stail pembelajaran, pelajar jururawat, pelajar dewasaen_US
dc.titleStail Berfikir dan Stail Pembelajaran Pelajar Jururawat: Satu Kajian Kes di Kolej Jururawat Murnien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Stail Berfikir dan Stail Pembelajaran Pelajar Jururawat; Satu Kajian Kes di Kolej Jururawat Murni.pdf
Size:
214.24 KB
Format:
Adobe Portable Document Format