Options
Kedudukan Wali Hakim Dalam Perkahwinan Di Malaysia Dari Sudut Syariah Dan Perundangan
Journal
JURNAL PENYELIDIKAN ISLAM
Date Issued
2019
Author(s)
Dr. Zulfaqar Mamat
Lukman Abdul Mutalib
Hasnizam Hashim
Abstract
Wali merupakan rukun penting dalam perkahwinan. Tanpa wali maka
sesebuah perkahwinan itu tidak akan terhasil. Para fuqaha Islam telah
menggariskan bidangkuasa kepada wali untuk menikahkan orang yang
di bawah tanggungjawabnya mengikut tertib wali, secara amnya kuasa
tersebut tidak boleh berpindah kepada orang lain selagi wali yang berada di
kedudukan awal masih hidup dan mampu melaksanakan tanggungjawab
sebagai wali. Walau bagaimanapun dalam sesetengah kes tertib wali
boleh berpindah kepada wali hakim kerana beberapa sebab yang diiktiraf
oleh syarak. Kajian ini menggunakan metod kualitatif melibatkan kajian
kepustakaan dan kajian kes, di mana ia akan melihat secara lebih spesifik
definisi wali dan wali hakim dalam pensyariatan Islam, sebab perpindahan
wali nasab kepada wali hakim berdasarkan hukum syarak dan juga
undang-undang yang berkuatkuasa di Malaysia serta sebab-sebabnya.
Dapatan kajian merumuskan bahawa tertib wali dalam perkahwinan
merupakan satu kewajipan yang perlu dipatuhi, walau bagaimanapun
masih terdapat beberapa pengecualian yang dibenarkan melangkauinya
menurut pandangan para fuqaha termasuk dalam kes wali hakim. Ini
bagi memastikan tujuan pensyariatan dan maslahah umat Islam sentiasa
diutamakan. Kajian mendapati, perpindahan wali telah diamalkan dalam
undang-undang perkahwinan di Malaysia. Peranan wali hakim juga telah
ditetapkan dalam Enakmen Undang-undang Keluarga Islam di negerinegeri.
Sungguhpun begitu, kajian mendapati masih kedapatan kes-kes
yang melibatkan kesalahan penggunaan wali hakim, terutamanya kes-kes
berkaitan perkahwinan tidak mengikut undang-undang seperti kahwin di
Selatan Thailand. Kes seumpama ini perlu diambil cakna oleh pasangan
dan juga pihak berwajib bagi memastikan ianya memenuhi syarat sah
perkahwinan dan mencapai matlamat perkahwinan itu sendiri.
sesebuah perkahwinan itu tidak akan terhasil. Para fuqaha Islam telah
menggariskan bidangkuasa kepada wali untuk menikahkan orang yang
di bawah tanggungjawabnya mengikut tertib wali, secara amnya kuasa
tersebut tidak boleh berpindah kepada orang lain selagi wali yang berada di
kedudukan awal masih hidup dan mampu melaksanakan tanggungjawab
sebagai wali. Walau bagaimanapun dalam sesetengah kes tertib wali
boleh berpindah kepada wali hakim kerana beberapa sebab yang diiktiraf
oleh syarak. Kajian ini menggunakan metod kualitatif melibatkan kajian
kepustakaan dan kajian kes, di mana ia akan melihat secara lebih spesifik
definisi wali dan wali hakim dalam pensyariatan Islam, sebab perpindahan
wali nasab kepada wali hakim berdasarkan hukum syarak dan juga
undang-undang yang berkuatkuasa di Malaysia serta sebab-sebabnya.
Dapatan kajian merumuskan bahawa tertib wali dalam perkahwinan
merupakan satu kewajipan yang perlu dipatuhi, walau bagaimanapun
masih terdapat beberapa pengecualian yang dibenarkan melangkauinya
menurut pandangan para fuqaha termasuk dalam kes wali hakim. Ini
bagi memastikan tujuan pensyariatan dan maslahah umat Islam sentiasa
diutamakan. Kajian mendapati, perpindahan wali telah diamalkan dalam
undang-undang perkahwinan di Malaysia. Peranan wali hakim juga telah
ditetapkan dalam Enakmen Undang-undang Keluarga Islam di negerinegeri.
Sungguhpun begitu, kajian mendapati masih kedapatan kes-kes
yang melibatkan kesalahan penggunaan wali hakim, terutamanya kes-kes
berkaitan perkahwinan tidak mengikut undang-undang seperti kahwin di
Selatan Thailand. Kes seumpama ini perlu diambil cakna oleh pasangan
dan juga pihak berwajib bagi memastikan ianya memenuhi syarat sah
perkahwinan dan mencapai matlamat perkahwinan itu sendiri.
Subjects
File(s)
Loading...
Name
Kedudukan Wali Hakim Dalam Perkahwinan Di Malaysia Dari Sudut Syariah Dan Perundangan..pdf
Size
536.12 KB
Format
Adobe PDF
Checksum
(MD5):75506b3a6803bd376ab0055605e4401c