Options
Hak Pendidikan Untuk Kanak-kanak Di Malaysia Dalam Era Pandemik Covid-19
Journal
International Journal for Studies on Children, Women, Elderly and Disabled
Date Issued
2021
Abstract
Pendidikan adalah suatu hak asasi bagi setiap kanak-kanak yang bernaung di bawah hak kepada perkembangan dan pembangunan potensi individu. Malaysia telah meratifikasi Konvensyen Mengenai Hak Kanak-kanak (CRC) yang menggariskan di antara lain mengenai hak pendidikan bagi kanak-kanak. Dalam hal ini, ibu bapa dan penjaga mempunyai kewajipan dan tanggungjawab untuk mempertahankan hak kanak-kanak, termasuk untuk memberikan mereka pendidikan, khususnya pendidikan formal di sekolah. Pada tahun 2002, pindaan kepada Akta Pendidikan 1996 (Akta 550) telah mewajibkan pendidikan sekolah rendah bagi kanak-kanak di Malaysia. Dasar Pendidikan Kebangsaan (DPK) memperincikan prinsip-prinsip untuk membuat keputusan, merancang program dan sebagainya yang berkaitan pendidikan untuk kanak-kanak di negara ini. Namun, bukan setiap keluarga berkemampuan untuk menghantar dan menyediakan kelengkapan persekolahan bagi anak-anak. Di Malaysia, tinjauan terbaru oleh Tabung Penduduk Bangsa-Bangsa Bersatu (UNFPA) dan Tabung Kanak-kanak Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNICEF) mendedahkan bahawa jumlah kes pelajar yang kurang berkemampuan berhenti sekolah semakin meningkat. Berikutan daripada musibah pandemik Covid-19 yang melanda dunia, pendidikan dan persekolahan kanak-kanak juga mengalami pelbagai episod dan cabaran. Artikel ini mengutarakan analisa berkaitan peranan undang-undang dalam memastikan setiap kanak-kanak di Malaysia menikmati peluang untuk mendapatkan pendidikan terbaik yang telah disediakan sebagai hak asasi mereka. Fokus juga diberi kepada situasi pembelajaran sewaktu pandemik dengan pematuhan prosedur operasi standard dan norma baharu.
Subjects
File(s)
Loading...
Name
Hak Pendidikan Untuk Kanak-kanak Di Malaysia Dalam Era Pandemik Covid-19.pdf
Size
255.51 KB
Format
Adobe PDF
Checksum
(MD5):a07e09823e50217e839d19aeef1c601d