Publication: Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) Memperkukuh Kefahaman Pelajar Dalam Subjek Matematik Sekaligus Meningkatkan Persediaan Pelajar Menuju Era Revolusi Industri 4.0
Loading...
Date
2021
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Fakulti Pengajian Bahasa Utama, USIM
Abstract
Pengenalan-Matematik merupakan antara salah satu subjek utama yang dipelajari oleh
setiap murid yang mana ianya mempunyai banyak signifikan dalam pelbagai aspek untuk
kelangsungan hidup. Kementerian Pelajaran Malaysia telah menggariskan pelbagai bentuk
inisiatif yang dapat menyumbang kepada input penyampaian subjek ini sama ada dalam
bentuk Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) mahupun Kurikulum Bersepadu
Sekolah Menengah (KBSM) termasuklah meperkenalkan soalan- soalan berbentuk KBAT.
Objektif-Tiga objektif kajian tindakan ini ialah yang pertama untuk mengenal pasti sejauh
mana kefahaman murid terhadap soalan- soalan Matematik yang berbentuk penyelesaian
masalah, mengenal pasti kefahaman murid bagi soalan- soalan berbentuk KBAT dan
seterusnya menentukan ketepatan jawapan murid bagi latihan penyelesaian masalah
berbentuk KBAT.
Metodologi-Kesemua objektif ini akan dilihat perbandingannya dari segi pencapaian
murid di dalam ujian pra (tiada intervensi) dan selepas pengaplikasian perbincangan soalan
berbentuk KBAT (ada intervensi) semasa sesi pengajaran dan perbincangan soalan- soalan
berbentuk penyelesaian masalah. Model Kemmis dan McTaggart bagi kajian tindakan ini
telah dipilih. Pada gelung pertama, 30 orang murid yang merupakan responden kajian
tindakan ini tidak diberikan sebarang input perbincangan soalan berbentuk KBAT semasa
sesi pengajaran dijalankan. Manakala pada gelung kedua pula, kesemua 30 responden ini
telah diterapkan intervensi berbentuk pengaplikasian perbincangan soalan berbentuk
KBAT semasa sesi pengajaran dan perbincangan soalan- soalan berbentuk penyelesaian
masalah.
Dapatan-Kesemua obektif kajian tindakan ini telah dicapai di mana keputusan ujian pasca
menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara perbincangan soalan berbentuk
KBAT semasa sesi pembelajaran dan perbincangan soalan- soalan penyelesaian masalah
dengan kefahaman dan kebolehupayaan murid dalam menyelesaikan soalan – soalan
tersebut dengan tepat. Kesimpulannya, penerapan konsep soalan KBAT memberikan kesan
yang positif terhadap pengukuhan kefahaman murid bagi soalan- soalan berbentuk
penyelesaian masalah sekaligus meningkatkan persediaan pelajar menuju Era Revolusi
Industri 4.0
Kepentingan-Pengaplikasian soalan berbentuk Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)
yang mana pelaksanaannya telah terbukti mampu meningkatkan tahap pemikiran dan
inovasi murid dalam penguasaan subjek Matematik ke tahap yang lebih baik di samping
ianya selari dengan Pelan Pembangunan Negara menuju ke arah Era Revolusi Industri 4.0.
Melalui pelaksanaannya, ianya mampu memberikan nilai kefahaman yang tinggi terhadap
murid di peringkat sekolah rendah mahupun menengah dalam menguasai sesuatu subjek
seperti Matematik.
Description
Prosiding Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam Malaysia (MEDC 2020): “Ke Arah Menginsankan Pendidikan di Malaysia / Penyunting Hishomudin Ahmad, Noor Saazai Mat Saad, Rahimah Saimin, Kirembwe Rashid Abdul Hamed, Noorhayati Hashim, Sarifah Nurhanum Syed Sahuri, Zarina Ashikin Zakaria, Nur Shahadah Mohd Surbani
11-12 November 2020 (Seminar Dalam Talian)
Anjuran : Fakulti Pengajian Bahasa Utama, USIM & Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam Malaysia
Keywords
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT), Matematik, inovasi, intervensi, Era Revolusi Industri 4.0