Options
Impak Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Kerja di Politeknik Dalam Kebolehpasaran Graduan
Date Issued
2021
Author(s)
Syamhanim Ismail
Mimi Mohaffyza Mohamad
Nur Sofurah Mohd Faiz
Abstract
Pengenalan - Pembelajaran Berasaskan Kerja (PBK) merupakan suatu kaedah
pembelajaran yang menggabungkan dua medium pembelajaran iaitu pembelajaran teori di
institusi pendidikan dan pengaplikasian amali di industri. melalui penggabungan dua
medium pembelajaran ini dapat memberi pendedahan dan pengalaman industri yang
relevan mengikut bidang pengajian yang dapat merapatkan jurang ketidaksepadanan
(mismatch) di antara kehendak industri dan graduan yang dihasilkan oleh politeknik.
Objektif - Kertas kerja ini mendokumentasikan penerokaan pengalaman kebolehpasaran
pelajar politeknik dalam tiga tiga program perintis yang menggunakan kaedah PBK.
Methodologi - Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif kajian kes dalam program
Diploma Lanjutan Rangkaian, Ijazah Sarjana Muda Teknologi Pengurusan Fasiliti dengan
kepujian dan Ijazah Sarjana Muda Teknologi Kejuruteraan Elektronik (Perubatan) dengan
kepujian. Penyelidik menggunakan kaedah temubual secara mendalam dan bersemuka
dengan peserta kajian berpandukan protokol separa berstruktur terhadap tiga orang peserta
kajian daripada politeknik. Hasil temubual yang telah diperolehi telah di transkrip dan
dianalisis secara tematik.
Dapatan – Ringkasnya, hasil daripada penerokaan pengalaman peserta kajian, penyelidik
telah mendapati bahawa ketiga-tiga program telah menunjukkan kebolehpasaran siswazah
yang tinggi dimana hampir kesemua siswazah telah mendapat pekerjaan dalam tempoh
enam bulan selepas tamat pengajian.
Kepentingan - Dapatan ini diharapkan dapat memberi implikasi dengan lebih banyak
program pendidikan menggunakan kaedah PBK diperkenalkan kerana ianya dapat
membantu siswazah untuk mendapatkan pekerjaan selepas tamat pengajian
pembelajaran yang menggabungkan dua medium pembelajaran iaitu pembelajaran teori di
institusi pendidikan dan pengaplikasian amali di industri. melalui penggabungan dua
medium pembelajaran ini dapat memberi pendedahan dan pengalaman industri yang
relevan mengikut bidang pengajian yang dapat merapatkan jurang ketidaksepadanan
(mismatch) di antara kehendak industri dan graduan yang dihasilkan oleh politeknik.
Objektif - Kertas kerja ini mendokumentasikan penerokaan pengalaman kebolehpasaran
pelajar politeknik dalam tiga tiga program perintis yang menggunakan kaedah PBK.
Methodologi - Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif kajian kes dalam program
Diploma Lanjutan Rangkaian, Ijazah Sarjana Muda Teknologi Pengurusan Fasiliti dengan
kepujian dan Ijazah Sarjana Muda Teknologi Kejuruteraan Elektronik (Perubatan) dengan
kepujian. Penyelidik menggunakan kaedah temubual secara mendalam dan bersemuka
dengan peserta kajian berpandukan protokol separa berstruktur terhadap tiga orang peserta
kajian daripada politeknik. Hasil temubual yang telah diperolehi telah di transkrip dan
dianalisis secara tematik.
Dapatan – Ringkasnya, hasil daripada penerokaan pengalaman peserta kajian, penyelidik
telah mendapati bahawa ketiga-tiga program telah menunjukkan kebolehpasaran siswazah
yang tinggi dimana hampir kesemua siswazah telah mendapat pekerjaan dalam tempoh
enam bulan selepas tamat pengajian.
Kepentingan - Dapatan ini diharapkan dapat memberi implikasi dengan lebih banyak
program pendidikan menggunakan kaedah PBK diperkenalkan kerana ianya dapat
membantu siswazah untuk mendapatkan pekerjaan selepas tamat pengajian
Subjects
File(s)
Loading...
Name
Impak Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Kerja di Politeknik Dalam Kebolehpasaran Graduan.pdf
Size
272.25 KB
Format
Adobe PDF
Checksum
(MD5):cb500dfeac575ff773d72bbf42f97096