Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Proceedings
  3. Conferences
  4. E-PROCEEDING POSTGRADUATE RESEARCH CONFERENCE (PRC)
  5. 2023 PRC
  6. Kesan Modul Kaunseling Intervensi Motivational Interviewing Berasaskan Cognitive Behaviour Therapy Terhadap Tahap Motivasi dalam Kalangan Murid Sekolah Menengah
 
  • Details
Options

Kesan Modul Kaunseling Intervensi Motivational Interviewing Berasaskan Cognitive Behaviour Therapy Terhadap Tahap Motivasi dalam Kalangan Murid Sekolah Menengah

Date Issued
2024
Author(s)
Emilia Binti Man
Mohammad Aziz Shah Bin Mohamed Arip
Ahmad Jazimin Bin Jusoh
Ahmad Yunus
Abstract
Pendekatan kaunseling intervensi dilihat dapat menangani isu peningakatan motivasi untuk berubah murid di sekolah. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan mengukur kesan rawatan kaunseling intervensi dengan menggunakan pendekatan integrasi di antara Motivational Interviewing dan Cognitive Behaviour Therapy dalam meningkatkan tahap motivasi berubah. Kajian ini dijalankan terhadap pelajar tingkatan empat di dua buah sekolah menengah di daerah Klang, Selangor. Soal selidik yang digunakan mengandungi maklumat peribadi dan tiga soal selidik kajian iaitu yang menjurus kepada konstruk kajian seperti Soal Selidik Tahap Motivasi Berubah. Kaedah Cronbach Alpha Koefisien digunakan bagi mendapatkan data kebolehpercayaan pada nilai kebolehpercayaan Aplha <p 0.05. Kajian kuasi ekperimen ini melibatkan seramai 99 subjek dipilih memasuki dua jenis kelompok rawatan iaitu Kaunseling Bimbingan Kelompok Besar (KBKB) serta Kaunseling Bimbingan Kelompok Kecil (KBKK) dan satu kelompok kawalan (KK). Subjek kajian berumur 16 tahun dan merupakan murid sekolah menengah harian biasa. Subjek rawatan KBKB ialah 33 orang pelajar yang dibahagikan kepada tiga kelompok besar (R1a=11, R1b=11 dan R1c=11), KBKK seramai 33 orang murid dalam satu kelompok kecil (R2=33) dan satu kelompok kawalan (KK=33). Subjek kelompok rawatan diberi sepuluh sesi kelompok mingguan, dalam masa 10 minggu. Data kajian dianalisis menggunakan analisis deskriptif, ANOVA, MANOVA, MANCOVA dan Post Hoc jenis Tukey pada aras signifikan 0.01 dan 0.05. Dapatan kajian mendapati rawatan KBKK dan KBKB berkesan dalam mengurangkan pemboleh ubah bersandar tahap motivasi untuk berubah, berbanding kelompok kawalan. Kelompok rawatan KBKK didapati lebih berkesan berbanding rawatan KBKB. Implikasi melalui kajian ini akan meningkatkan pemahaman berkaitan proses perubahan motivasi pada kalangan pelajar. Selain itu, ia juga akan dapat membantu mencapai matlamat Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 (PPPM) melalui perancangan strategik di sekolah yang menekankan pengembangan potensi murid ke tahap optimum.
Subjects

Motivational Intervie...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Kesan Modul Kaunseling Intervensi Motivational Interviewing Berasaskan Cognitive Behaviour Therapy Terhadap Tahap Motivasi dalam Kalangan Murid Sekolah Menengah.pdf

Size

49.51 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):37355324610f9ae3644071bd179f8127

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia