Publication:
Penerapan Naqli Dan Aqli : Kajian Terhadap Kurikulum Program Tamhidi Syariah Dan Undang-undang

dc.contributor.authorRasmina Hasbullahen_US
dc.contributor.authorAzniwati Abdul Azizen_US
dc.contributor.authorWan Amir Nudin Wan Ishaken_US
dc.contributor.authorSanusi Shariffen_US
dc.contributor.authorMohamed Akhiruddin Ibrahimen_US
dc.contributor.authorIrwan Mohd Subrien_US
dc.date.accessioned2024-05-28T04:24:30Z
dc.date.available2024-05-28T04:24:30Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted--
dc.descriptionVolume: 2 Issue: 6 [December, 2017] pp. 287-301] Journal of Islamic, Social, Economics and Developmenten_US
dc.description.abstractKajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji penerapan ilmu naqli dan aqli dalam kurikulum Al-Mabadi’ Al-Fiqhiyyah sebagai salah satu kursus utama yang ditawarkan bagi Program Tamhidi Syariah dan Undang-Undang di Pusat Tamhidi, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Kajian ini amat signifikan dalam usaha ahli akademik menyediakan kurikulum unik menepati acuan USIM untuk menjayakan pelan strategik universiti sebagai Pusat Rujukan Ilmu Naqli dan Aqli menjelang 2025. Metodologi yang digunakan dalam kajian ini adalah berdasarkan temubual pakar dalam bidang kajian dan kaji selidik maklumbalas pelajar yang terlibat secara langsung dengan kurikulum Al-Mabadi’ Al-Fiqhiyyah. Penyelidik menyediakan dua bentuk persoalan kajian berbeza berdasarkan kesesuaian responden untuk mendapatkan maklumat yang berkaitan dengan objektif penyelidikan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kurikulum Program Tamhidi Syariah dan Undang-Undang dalam kursus Al-Mabadi’ Al-Fiqhiyyah mengandungi elemen naqli dan aqli. Hasil kajian juga menyatakan bahawa penerapan naqli dan aqli dalam kurikulum Al-Mabadi’ Al-Fiqhiyyah menepati falsafah USIM. Kajian ini boleh menjadi panduan kepada pihak jabatan dan USIM sebagai pencerahan kepada pelajar, pensyarah serta masyarakat mengenai impak integrasi ilmu naqli dan ilmu aqli yang amat signifikan dalam pembentukan perwatakan dan sahsiah pelajar. Sekaligus memperkasa pembangunan diri, masyarakat dan negara. Kajian ini juga boleh dijadikan panduan untuk kajian lanjutanen_US
dc.identifier.citationAziz, A.A., Hasbullah, R., Ishak, W.A.W., Shariff, S., Ibrahim, M.A., Subri, I.M. (2017). Penerapan Naqli Dan Aqli : Kajian Terhadap Kurikulum Program Tamhidi Syariah dan Undang-Undang. Journal of Islamic, Social, Economics and Development (JISED), 2(6), 287 - 301.en_US
dc.identifier.epage301
dc.identifier.issn0128-1755
dc.identifier.issue6
dc.identifier.spage287
dc.identifier.urihttp://www.jised.com/archived.asm?dataid=38&iDisplayStart=0&aaSorting=&isSearchDetail=1&dataidExtend=292&iDisplayStartExtend=0&aaSortingExtend=&isSearchDetailExtend=1
dc.identifier.urihttp://www.jised.com/PDF/JISED-2017-06-12-32.pdf
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/5551
dc.identifier.volume2
dc.language.isoen_USen_US
dc.publisherGAE-Global Academic Excellenten_US
dc.relation.ispartofJournal of Islamic, Social, Economics and Developmenten_US
dc.subjectNaqli,en_US
dc.subjectAqli,en_US
dc.subjectKurikulum,en_US
dc.subjectTamhidi, Syariahen_US
dc.titlePenerapan Naqli Dan Aqli : Kajian Terhadap Kurikulum Program Tamhidi Syariah Dan Undang-undangen_US
dc.title.alternativeInstillation Of Naqli And Aqli: A Study On Syariah And Law Tamhidi Programme Curriculumsen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Penerapan Naqli Dan Aqli-Kajian Terhadap Kurikulum Program Tamhidi Syariah Dan Undang-undang.pdf
Size:
947.29 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Penerapan Naqli Dan Aqli : Kajian Terhadap Kurikulum Program Tamhidi Syariah Dan Undang-undang