Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Staff Publications
  3. Other Publications
  4. Kepentingan Kemahiran Komunikasi dan Personaliti Guru Pendidikan Islam Kelas Al-Quran dan Fardhu Ain (GPI KAFA) Di Malaysia
 
  • Details
Options

Kepentingan Kemahiran Komunikasi dan Personaliti Guru Pendidikan Islam Kelas Al-Quran dan Fardhu Ain (GPI KAFA) Di Malaysia

Journal
Tinta Artikulasi Membina Ummah (TAMU)
Date Issued
2022
Author(s)
Mohammad Abu Bakar
Mohd Aderi Che Noh
Abstract
Guru Pendidikan Islam Kelas al-Quran dan Fardu Ain (GPI KAFA) adalah merupakan role model yang dijadikan contoh teladan oleh murid KAFA. Aspek komunikasi dan personaliti mereka akan menjadi contoh teladan kepada rakan sekerja dan murid ketika berada di premis KAFA. GPI KAFA perlu memahami kaedah serta teknik berkesan dalam menyampaikan pengajaran kepada murid KAFA agar tidak memberi kesan negatif terhadap diri mereka. Sehubungan dengan itu, tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji hubungan antara kemahiran komunikasi dan personaliti dalam kalangan GPI KAFA di Malaysia. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan menggunakan kaedah tinjauan yang melibatkan seramai 1908 orang GPI KAFA di Malaysia. Soal selidik menggunakan skala Likert 5-point dipilih bagi melaksanakan kajian ini. Data kemudiannya di menggunakan SPSS versi 2.2. Nilai min keseluruhan skor kemahiran komunikasi adalah tinggi iaitu 4.48 (sd: 0.441), manakala nilai keseluruhan skor personaliti GPI KAFA juga pada tahap yang tinggi
iaitu 4.70 (sd: 0.329). Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara kemahiran komunikasi dan personaliti dalam kalangan GPI KAFA. Implikasi kajian ini memberi kesan positif kepada pengajaran dan pembelajaran GPI KAFA di seluruh Malaysia agar mempertingkatkan kemahiran dan personaliti diri mereka dalam aspek pedagogi pendidikan Islam. Kajian ini akan menjadi rujukan kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Agensi Bertanggungjawab Negeri dalam menyediakan latihan kepada GPI KAFA.
Subjects

Kemahiran Pengajaran,...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Kepentingan Kemahiran Komunikasi dan Personaliti Guru Pendidikan Islam Kelas Al-Quran dan Fardhu Ain (GPI KAFA) Di Malaysia.pdf

Size

160.24 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):e6e8dcb3a7c0a3080e7ae8b0b9761640

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia