Publication:
Sistem Pembelajaran dan Kaedah Hafazan Al-Quran di Maahad Tahfiz Al Quran An Najihah, Nilai

dc.contributor.authorKhairul Ammar Idham Bin Khairul Anuaren_US
dc.contributor.authorAhmad Muadz Bin Zulkifleen_US
dc.contributor.authorMuhammad Fauzan Azim Bin Mohd Fadhilen_US
dc.contributor.authorSyed Najihuddin bin Syed Hassan4en_US
dc.date.accessioned2024-05-30T07:35:40Z
dc.date.available2024-05-30T07:35:40Z
dc.date.issued2023-01-28
dc.descriptionE-Prosiding Kertas Kerja: Konvensyen Kearifan Nusantara Ke-4 (Arif 2023): “Memartabatkan Kearifan Islam & Nusantara” Disunting oleh: Dr Shumsudin Yabi, Dr Maisarah Saidin, Dr Zainora Daud Anjuran : Fakulti Pengajian Quran & Sunnah & Madrasah Ahmadiah Islamiah, Narathiwat, Thailand 28 Januari 2023en_US
dc.description.abstractPenyelidikan yang dijalankan ini ialah satu kajian untuk melihat serta mengkaji sistem pembelajaran dan kaedah hafazan al-Quran di Maahad Tahfiz Al Quran An Najihah, Nilai. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk melihat apakah kaedah yang paling sesuai dan berkesan di dalam pembelajaran dan penghafazan al-Quran. Kajian ini akan dijalankan Maahad Tahfiz Al Quran An Najihah, Nilai. Kajian yang dijalankan ini adalah untuk mencapai objektif yang telah ditetapkan oleh penyelidik iaitu untuk mengkaji apakah sistem pembelajaran dan kaedah hafazan al-Quran yang paling berkesan di dalam mendalami ilmu al-Quran. Kajian ini juga akan menyentuh beberapa aspek perbandingan di antara pendidikan tahfiz moden dan tradisional di Malaysia seperti dari kacamata pendidikan, infrastruktur, lokasi, perhubungan, pentadbiran, syarat kemasukan, peperiksaan dan persijilan, serta pengiktirafan para lulusan tahfiz dari institusi awam mahupun swasta. Penyelidikan ini juga cuba meneltiti kaedah-kaedah hafazan baru (dars jadid) serta kaedah mengekalkan hafazan (sabiq) dan kaedah mengulang bacaan iaitu (taqrir/muraja’ah). Data-data yang akan diperolehi seperti latar belakang para pelajar, pendapat para pelajar tahfiz, pendapat para guru tahfiz mengenai masalah, faktor yang mempengaruhi daya hafazan dan pengekalan hafazan serta kaedah yang paling berkesan untuk melaksanakan hafazan; kesemuanya dianalisis secara terperinci. Hasil penelitian ini diharap dapat melahirkan satu modul pengajaran dan pembelajaran kaedah hafazan yang sistematik dan berkesan dan seterusnya melahirkan institusi tahfiz al-Quran yang tersusun dan moden. Ini akhirnya akan melahirkan lebih ramai hafiz dan hafizah yang berkualiti dan berwibawa.en_US
dc.identifier.citationYabi, S., Saidin, M., & Daud , Z. (Eds.). (2023). In E- Prosiding Kertas Kerja: Konvensyen Kearifan Nusantara Ke-4 (ARIF 2023). Penerbit USIM. https://fpqs.usim.edu.my/ms/e-proceeding/en_US
dc.identifier.epage940
dc.identifier.isbne-ISBN: 9786297534374
dc.identifier.spage932
dc.identifier.urihttps://fpqs.usim.edu.my/ms/e-proceeding/
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/17588
dc.identifier.volume3
dc.language.isootheren_US
dc.publisherPenerbit USIMen_US
dc.relation.conferenceE Prosiding Kertas Kerja: Konvensyen Kearifan Nusantara Ke-4 (ARIF 2023)en_US
dc.subjectSistem pembelajaran, kaedah hafazan, Al-Quran, Kaedah Deobandyen_US
dc.titleSistem Pembelajaran dan Kaedah Hafazan Al-Quran di Maahad Tahfiz Al Quran An Najihah, Nilaien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
SISTEM PEMBELAJARAN DAN KAEDAH HAFAZAN AL-QURAN DI MAAHAD TAHFIZ AL QURAN AN NAJIHAH, NILAI.pdf
Size:
566.05 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description:

Collections