Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Proceedings
  3. Conferences
  4. International Conference on Islamic Leadership-2 (iCiL-2) 2012
  5. Nilai dan Etika Perniagaan dalam Islam bagi Membentuk Usahawan Bertakwa
 
  • Details
Options

Nilai dan Etika Perniagaan dalam Islam bagi Membentuk Usahawan Bertakwa

Date Issued
2012-12-03
Author(s)
Nor Hafiza Othman
Abstract
Bidang keusahawanan dikenal pasti sebagai pemangkin yang berpotensi besar untuk membangunkan ekonomi sesebuah negara. Islam sememangnya menggalakkan umatnya menceburkan diri dalam bidang keusahawanan sejak dari dulu lagi. Menjadikan aktiviti keusahawanan sebagai suatu ibadat akan mendorong seseorang Muslim untuk menjadi usahawan yang berjaya. Walaupun begitu, terdapat usahawan Muslim yang menjalankan perniagaan tanpa mengira halal dan haram di sisi syarak. Mereka menjalankan perniagaan dengan cara batil (tidak beretika) asalkan mendapatpulangan yang lumayan. Artikel ini bertujuan untuk mengkaji nilai dan etika Islam dalam membentuk usahawan yang bertakwa. Usahawan yang bertahva akan sentiasa beristiqamah dalam usaha untuk merealisasikan keusahawanan secara syumul dan seimbang. Untuk mencapainya, usahawan hendaklah bersedia untuk merealisasikan nilai keusahawanan yang terdapat dalam ajaran Islam secara berterusan termasuklah berikhtiar, beristiqmah, berlaku adil, ihsan, amanah dan ikhlas. Dengan cara ini, umat Islam akan memperolehi matlamat yang unggul iaitu "Al-Falah ", kebahagiaan dunia dan akhirat. Oleh itu, penghayatan kepada al-Quran dan al-Sunnah dapat membantu usahawan kepada pembentukan tauhid yang sebenar dan merupakan akar umbi kepada pembentukan nilai dan etika yang tinggi.
Subjects

Keusahawanan Islam

Nilai dan etika Islam...

Usahawan bertakwa

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Nilai dan Etika Perniagaan dalam Islam bagi Membentuk Usahawan Bertakwa.pdf

Description
Nilai dan Etika Perniagaan dalam Islam bagi Membentuk Usahawan Bertakwa
Size

161.4 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):fe5a49b23501a632c60562ca890212c3

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia