Options
Nilai dan Etika Perniagaan dalam Islam bagi Membentuk Usahawan Bertakwa
Date Issued
2012-12-03
Author(s)
Nor Hafiza Othman
Abstract
Bidang keusahawanan dikenal pasti sebagai pemangkin yang berpotensi besar untuk membangunkan ekonomi sesebuah negara. Islam sememangnya menggalakkan umatnya menceburkan diri dalam bidang keusahawanan sejak dari dulu lagi. Menjadikan aktiviti keusahawanan sebagai suatu ibadat akan mendorong seseorang Muslim untuk menjadi usahawan yang berjaya. Walaupun begitu, terdapat usahawan Muslim yang menjalankan perniagaan tanpa mengira halal dan haram di sisi syarak. Mereka menjalankan perniagaan dengan cara batil (tidak beretika) asalkan mendapatpulangan yang lumayan. Artikel ini bertujuan untuk mengkaji nilai dan etika Islam dalam membentuk usahawan yang bertakwa. Usahawan yang bertahva akan sentiasa beristiqamah dalam usaha untuk merealisasikan keusahawanan secara syumul dan seimbang. Untuk mencapainya, usahawan hendaklah bersedia untuk merealisasikan nilai keusahawanan yang terdapat dalam ajaran Islam secara berterusan termasuklah berikhtiar, beristiqmah, berlaku adil, ihsan, amanah dan ikhlas. Dengan cara ini, umat Islam akan memperolehi matlamat yang unggul iaitu "Al-Falah ", kebahagiaan dunia dan akhirat. Oleh itu, penghayatan kepada al-Quran dan al-Sunnah dapat membantu usahawan kepada pembentukan tauhid yang sebenar dan merupakan akar umbi kepada pembentukan nilai dan etika yang tinggi.
File(s)
Loading...
Name
Nilai dan Etika Perniagaan dalam Islam bagi Membentuk Usahawan Bertakwa.pdf
Description
Nilai dan Etika Perniagaan dalam Islam bagi Membentuk Usahawan Bertakwa
Size
161.4 KB
Format
Adobe PDF
Checksum
(MD5):fe5a49b23501a632c60562ca890212c3