Options
Hubungan Latar Belakang dan Kesediaan Menghafaz Al-Quran dengan Pencapaian Hafazan Al-Quran Murid SMK Agama Kuala Lumpur Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA)
Date Issued
2023-12-23
Author(s)
Ahmad Aflah Mukmin Ahmad Rusli
Muhd Zakwan Abu Zar
Wan Jamaluddin Wan Bidin
Ahmad Rusli Haji Abdul Gani
Ahmad Darul Albar Mohamed Ali
Mohd Hafizul Mohamad Sis
Muhammad Hazrin Ariffin
Shahzatul Fakhriah Shaarani3
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara latar belakang dan kesediaan menghafaz al-Quran dengan pencapaian hafazan al-Quran murid SMK Agama Kuala Lumpur. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan analisis korelasi. Sampel penelitian ini terdiri dari 149 orang murid Tingkatan 1 di SMK Agama Kuala Lumpur Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA). Data dikumpulkan melalui soal selidik yang terdiri dari dua bahagian: bahagian pertama mengenai latar belakang murid dan bahagian kedua mengenai kesediaan menghafaz. Hasil kajian ini memberikan implikasi penting bagi para guru dan ibu bapa di SMK Agama Kuala Lumpur dalam merancang strategi pembelajaran yang lebih efektif dalam menggalakkan kesediaan dan motivasi murid dalam menghafaz al-Quran.
Subjects
File(s)
Loading...
Name
Hubungan Latar Belakang dan Kesediaan Menghafaz Al-Quran dengan Pencapaian Hafazan Al-Quran Murid SMK Agama Kuala Lumpur Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA).pdf
Size
233.98 KB
Format
Adobe PDF
Checksum
(MD5):5d19bde9ce573f8ea9513fe27289579e