Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Proceedings
  3. Conferences
  4. INTERNATIONAL CONFERENCE ON QURAN AS FOUNDATION OF CIVILISATION (SWAT)
  5. 2019 SWAT
  6. Cabaran dalam Pembelajaran Tahfiz dan Sokongan yang Diperlukan oleh Murid di Sekolah Agama Bantuan Kerajaan Terpilih di Malaysia
 
  • Details
Options

Cabaran dalam Pembelajaran Tahfiz dan Sokongan yang Diperlukan oleh Murid di Sekolah Agama Bantuan Kerajaan Terpilih di Malaysia

Date Issued
2019-10-08
Author(s)
Fathiyah Mohd Fakhruddin
Ahmad Fauzi Mohd Ayub
Norlizah Che Hassan
Wan Marzuki Wan Jaafar
Lukman Abdul Mutalib 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Abstract
Pembelajaran tahfiz ialah satu bentuk pembelajaran yang mencabar terutama dalam konteks aliran tahfiz ditawarkan bersekali dengan kurikulum arus perdana iaitu KSSM. Cabaran yang dihadapi murid dalam pembelajaran tahfiz boleh menjejaskan pencapaian hafazan dan mengganggu proses pembelajaran mereka. Oleh itu, sokongan daripada beberapa pihak sangat diperlukan bagi membantu murid tahfiz menghadapi cabaran tersebut. Selaras dengan realiti itu, maka kajian ini dijalankan untuk meneroka bentuk cabaran dan sokongan yang diperlukan oleh murid tahfiz yang berada di sekolah agama bantuan kerajaan terpilih di Malaysia. Pendekatan kualitatif digunakan bagi menjawab persoalan kajian yang ditentukan iaitu berkisar kepada penerokaan secara mendalam terhadap cabaran dan sokongan yang diperlukan oleh murid tahfiz. Teknik persampelan bertujuan digunakan bagi memilih peserta kajian yang terdiri daripada murid tahfiz yang telah melalui pembelajaran tahfiz sekurangkurangnya tiga tahun. Temu bual mendalam dijalankan terhadap peserta kajian yang melibatkan 11 orang murid tahfiz. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat beberapa cabaran pembelajaran tahfiz yang dihadapi oleh murid iaitu cabaran persekitaran rumah, cabaran kesukaran menghafaz, cabaran gajet dan cabaran rakan sebaya. Seterusnya dapatan juga menunjukkan bahawa terdapat beberapa sokongan yang diperlukan oleh murid tahfiz iaitu sokongan guru, ibu bapa, rakan dan sekolah. Kajian ini memberi implikasi penting bahawa sokongan adalah aspek yang signifikan kepada murid tahfiz agar mereka mampu menghadapi cabaran dalam pembelajaran mereka. Pihak guru, ibu bapa, rakan sebaya dan pihak sekolah perlu berperanan sebagai sistem sokongan yang efisien bagi membantu pencapaian hafazan murid tahfiz khasnya dan pembelajaran akademik amnya.
Subjects

pembelajaran tahfiz, ...

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Cabaran dalam Pembelajaran Tahfiz dan Sokongan yang Diperlukan oleh Murid di Sekolah Agama Bantuan Kerajaan Terpilih di Malaysia.pdf

Size

342.63 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):689b242368f29dcc8c9de25c10f6bb9e

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia