Publication:
Analisis Deskriptif Persepsi Pelajar Terhadap Pensyarah Falsafah Dan Isu Semasa (FIS)

Loading...
Thumbnail Image

Date

2020-11-04

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Akidah and Religion Studies Programme ,Faculty of Leadership and Management, USIM

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Kursus Falsafah dan Isu Semasa (FIS) merupakan satu kursus baharu yang diperkenalkan kepada pelajar Institusi Pengajian Tinggi (IPT) bermula September 2019. Kursus ini wajib diambil oleh semua pelajar IPT termasuklah pelajar USIM. Memandangkan FIS adalah satu kursus baharu, justeru kajian ini dilihat bertepatan bagi mengkaji persepsi pelajar terhadap tenaga pengajar yang mengendalikan kursus FIS bagi semester 2, 2019/2020 semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) COVID-19. Kajian yang dijalankan ke atas pelajar tahun satu ini menggunakan kaedah penyelidikan kuantitatif. Borang soal selidik diedarkan secara dalam talian kepada pelajar tahun satu daripada enam fakulti. Dapatan kajian menunjukkan persepsi pelajar terhadap pensyarah FIS adalah pada tahap tinggi dan positif dengan skor min yang tinggi. Ini menunjukkan bahawa tenaga pengajar FIS mempunyai personaliti yang baik dan keupayaan dalam penyampaian kursus FIS. Input kajian ini penting untuk dikongsikan bersama dengan tenaga pengajar FIS bagi menambahbaik proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) FIS pada masa hadapan.

Description

E-Proceedings Of The International Conference On Aqidah, Religions And Social Sciences (SIGMA10) “ Towards Peaceful Co-Existence And Excellence Of Ummah : An Implication Of Rahmatan Lil’Alamin” Organized by: Akidah and Religion Studies Programme, Faculty of Leadership and Management 4th November 2020. Editors: Mohd Radhi Ibrahim, Wan Mohd Fazrul Azdi Wan Razali, Rosidayu Sabran, Nik Suhaida Nik Abdul Majid, Najib Sheikh Abdisamad, Mohd Hamidi Ismail, Yuseri Ahmad

Keywords

persepsi pelajar, Falsafah dan Isu Semasa (FIS), pensyarah USIM

Citation