Options
Keberkesanan Video Pembelajaran Dari Perspektif Pelajar
Date Issued
2020-10-15
Author(s)
Azniwati Abdul Aziz
Abstract
Artikel ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan video pembelajaran dalam bentuk video pra rakaman yang digunakan dalam sesi pembelajaran dalam talian. Metodologi yang digunakan adalah berdasarkan kaji selidik maklumbalas pelajar yang terlibat secara langsung dalam sesi pengajaran dan pembelajaran berkaitan kajian. Dapatan kajian daripada maklumbalas pelajar terhadap video pra rakaman menunjukkan bahawa terdapat padanya ciri-ciri video pembelajaran berkesan. Walaupun maklumbalas pelajar berkaitan video pra rakaman yang disediakan sangat positif, namun kesimpulan dari hasil perbincangan adalah bahawa maklumbalas yang diperolehi tidak menyentuh secara keseluruhan ciri-ciri video pembelajaran berkesan. Kajian ini boleh menjadi panduan asas bagi memaksimakan keberkesanan video pembelajaran agar peranannya selari dengan matlamat pendidikan samada di peringkat awal pendidikan mahupun di peringkat tinggi.
Subjects
File(s)
Loading...
Name
KEBERKESANANVIDEO PEMBELAJARAN DARI PERSPEKTIF PELAJAR .pdf
Size
448.44 KB
Format
Adobe PDF
Checksum
(MD5):e0d6007392aeed112c735bf93aa974f6