Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Proceedings
  3. Seminars
  4. Seminar Antarabangsa Islam dan Sains (SAIS)
  5. 2021 SAIS
  6. Cadangan Kaedah Hafazan Tematik Dengan Kurikulum Pendidikan Pintar Berbakat Integrasi Naqli Dan 'Aqli Kepada Murid Pintar Berbakat Di Kolej Genius Insan USIM
 
  • Details
Options

Cadangan Kaedah Hafazan Tematik Dengan Kurikulum Pendidikan Pintar Berbakat Integrasi Naqli Dan 'Aqli Kepada Murid Pintar Berbakat Di Kolej Genius Insan USIM

Date Issued
2021-09-09
Author(s)
Mohd Zamrus Mohd Ali,
Muhammad Azan Tamar Jaya,
Nurdalila A’wani Abdul Aziz 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Nurhidaya Mohamad Jan,
Awwab Abd Zaman@Bakri,
Naemah Hanim Illani Mohd Said
Irwan Mohd Subri 
Universiti Sains Islam Malaysia 
Abstract
Untuk merealisaikan visi Kolej GENIUS Insan (KGI), USIM iaitu menjadi pusat pembudayaan pendidikan Ilmu Naqli Aqli supaya dapat melahirkan sarjana Muslim unggul berkaliber, KGI telah meletakkan sebaik-baik asas sokongan pembentukan disiplin iaitu dengan Pendidikan al-Quran. Artikel ini menjelaskan proses pelaksanaan kaedah hafazan tematik dengan Pendidikan Pintar Berbakat Integrasi Naqli Aqli yang baru diperkenalkan pada tahun 2021. Ia dinilai daripada sudut kelebihan kaedah Tematik berbanding kaedah konvensional dan dalam masa yang sama komponen Pendidikan Murid Pintar Berbakat tidak diabaikan. Artikel ini menggunakan kaedah kajian tindakan (action research) melalui beberapa pelan tindakan yang merangkumi perancangan, pelaksanaan dan merefleksi. Hasil kajian awal mendapati kaedah hafazan tematik yang sedang diterapkan boleh meningkatkan prestasi murid di KGI agar menguasai hafazan, penulisan, pemahaman serta penghayatan cara hidup seorang Muslim berbanding kaedah konvensional atau sedia ada. Sehubungan dengan itu, kesepaduan ilmu yang diadun antara elemen Naqli dan Aqli dalam kaedah hafazan tematik adalah selari dengan pembentukan personaliti yang sempurna dan saling berintegrasi daripada aspek jasmani, emosi, rohani dan intelektual selari dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Kata kunci: Hafazan Tematik, Integrasi Naqli Aqli, Murid Pintar Berbakat, Kolej GENIUS Insan
Subjects

Hafazan Tematik,

Integrasi Naqli Aqli,...

Murid Pintar Berbakat...

Kolej GENIUS Insan

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

33BMSA~1.PDF

Description
Cadangan Kaedah Hafazan Tematik Dengan Kurikulum Pendidikan Pintar Berbakat Integrasi Naqli Dan 'Aqli Kepada Murid Pintar Berbakat Di Kolej Genius Insan USIM
Size

753.25 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):7c94e5c361315d90920cbf0d84f26b8c

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia