Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Proceedings
  3. Seminars
  4. Seminar Antarabangsa Islam dan Sains (SAIS)
  5. 2021 SAIS
  6. Persepsi Pensyarah Terhadap Kesilapan Linguistik Arab Dalam Penulisan Esei Pelajar Bukan Penutur Jati
 
  • Details
Options

Persepsi Pensyarah Terhadap Kesilapan Linguistik Arab Dalam Penulisan Esei Pelajar Bukan Penutur Jati

Date Issued
2021-09-09
Author(s)
Azlan Shaiful Baharum,
Saiful Izwan Zainal,
Mohammad Loqman Ibrahim
Abstract
Pembelajaran bahasa Arab di Malaysia telah lama bermula, namun begitu mengikut kajian yang telah dijalankan menunjukkan bahawa tahap kemahiran bahasa dalam kalangan pelajar kurang memuaskan. Dalam penulisan, mereka menghadapi pelbagai kesukaran untuk menulis karangan. Pelbagai kesalahan bahasa telah dilakukan. Bertolak daripada isu ini, kajian ini cuba melihat apakah persepsi pensyarah terhadap bentuk kesalahan yang banyak dilakukan, faktor penyumbang dan implikasi daripada kesalahan tersebut. Tujuan kajian ini ialah mengenal pasti persepsi mereka terhadap kesalahan yang kerap dilakukan, faktor yang menyumbang kepada kesalahan dan implikasi daripada kesalahan yang terhasil. Bagi mendapatkan data tentang persepsi ini, 30 sampel kajian telah dipilih dalam kalangan pensyarah yang mengajar pengkhususan bahasa Arab di lima buah Universiti Awam terpilih untuk kaji selidik ini. Dapatan kajian menunjukkan kesalahan yang paling kerap dilakukan ialah kesalahan sintaks. Faktor utama yang menyumbang kepada kesalahan ialah kurang cekap dalam memahami kaedah nahu dan sorof serta kurang latihan esei. Akibat utama yang terhasil daripada kesalahan ialah ketidakupayaan menulis kertas ilmiah tahun akhir. Kajian ini turut mencadangkan tiga cara bagi mengatasi masalah kelemahan ini, iaitu pelajar hendaklah menggunakan strategi belajar Bahasa Arab, kaedah pengajaran hendaklah disesuaikan dengan kemahiran penulisan dan bahan bacaan hendaklah diperbanyakkan dan dipelbagaikan.
Kata kunci: Kesalahan bahasa, penulisan Arab, persepsi pensyarah, faktor, implikasi
Subjects

Kesalahan bahasa,

penulisan Arab,

persepsi pensyarah,

faktor,

implikasi

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

1.BM. SAIS2021 - Persepsi Pensyarah Terhadap Kesilapan Linguistik Arab Dalam Penulisan Esei Pelajar Bukan Penutur Jati.pdf

Description
Persepsi Pensyarah Terhadap Kesilapan Linguistik Arab Dalam Penulisan Esei Pelajar Bukan Penutur Jati
Size

518.28 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):4743e4973db9728b58d778e7091b9fdb

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia