Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
Repository logo
    Communities & Collections
    Research Outputs
    Fundings & Projects
    People
    Statistics
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Staff Publications
  3. Non-Indexed Publication
  4. Analisis Keperluan Pembangunan Aplikasi Eibadah Dalam Pengajaran Pendidikan Islam Murid Ketidakupayaan Pendengaran
 
  • Details
Options

Analisis Keperluan Pembangunan Aplikasi Eibadah Dalam Pengajaran Pendidikan Islam Murid Ketidakupayaan Pendengaran

Journal
Jurnal Penyelidikan Islam dan Kontemporari (JOIRC)
ISSN
2637 - 0948
Date Issued
2024
Author(s)
Muhammad Hafizuddin Mohd Nazam
Universiti Sains Islam Malaysia 
Muhammad Alif Haziq Mohd Masri
Universiti Sains Islam Malaysia 
Syed Najihuddin Syed Hassan 
Universiti Sains Islam Malaysia 
DOI
10.55573/JOIRC.071206
Abstract
Pengajaran Pendidikan Khas di Malaysia telah bermula sejak tahun 1954. Usaha ini telah memberikan peluang kepada murid Ketidakupayaan Pendengaran bersekolah di sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas di bawah Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) sehingga ke hari ini. Bahagian Pendidikan Khas (BPK) Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah merancang pelbagai inisiatif untuk membantu golongan ini. Hal ini dapat dilihat melalui perubahan pesat yang berlaku di sekolah. Pendekatan pengajaran dan pembelajaran abad ke21 (PdPc) Pendidikan Islam Murid Berkeperluan Khas juga turut diubah suai selari dengan
perkembangan teknologi masa kini. Kajian ini bertujuan untuk menganalisis keperluan dan peluang dalam pembangunan aplikasi "E-Ibadah" bagi pengajaran pendidikan Islam kepada murid yang mengalami ketidakupayaan pendengaran. Dalam konteks ini, kami mengidentifikasi cabaran unik yang dihadapi oleh golongan ini dalam memahami dan mengamalkan ajaran agama Islam. Metodologi kajian melibatkan tinjauan literatur, temu bual dengan pakar pendidikan khas, dan pengumpulan maklum balas daripada komuniti murid yang terlibat. Dapatan kajian menunjukkan perlunya suatu platform digital yang dapat memudahkan
akses kepada bahan pengajaran Islam, seperti bimbingan ibadah, pelajaran agama, dan interaksi sosial yang bersesuaian dengan keperluan golongan ini. Keputusan kajian ini memberikan landasan untuk pembangunan aplikasi "E-Ibadah" yang bersifat inklusif, menyediakan konten yang disesuaikan, serta memanfaatkan teknologi pembantu seperti isyarat bahasa dan animasi visual. Aplikasi ini diharapkan dapat meningkatkan pengalaman pembelajaran dan pengamalan ibadah bagi murid dengan ketidakupayaan pendengaran, sekaligus memperkukuhkan kefahaman mereka terhadap nilai-nilai Islam.
Subjects

E-Ibadah

Murid ketidakupayaan ...

Pendidikan Islam.

File(s)
Loading...
Thumbnail Image
Name

Analisis Keperluan Pembangunan Aplikasi Eibadah Dalam Pengajaran Pendidikan Islam Murid Ketidakupayaan Pendengaran

Type

main article

Size

786.91 KB

Format

Adobe PDF

Checksum

(MD5):44e5e9a485bff9b83c05a1f43e1c6a0a

Welcome to SRP

"A platform where you can access full-text research
papers, journal articles, conference papers, book
chapters, and theses by USIM researchers and students.”

Contact:
  • ddms@usim.edu.my
  • 06-798 6206 / 6221
  • USIM Library
Follow Us:
READ MORE Copyright © 2024 Universiti Sains Islam Malaysia