Publication:
Aplikasi Model Hafazan al-Qur’an Ulul Albab di Sekolah Imtiaz Terengganu

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Program hafazan al-Qur’an IMTIAZ dilahirkan daripada idea konsep Ulul Albab yang bertujuan melahirkan generasi Quranik, Ensiklopedik dan Ijtihadik. Oleh yang demikian, kajian ini dijalankan untuk memahami aplikasi program hafazan al-Quran IMTIAZ dengan tepat dan mendalam. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif, menerusi analisis dokumen, temu bual, focus group discussion dan pemerhatian. Data kajian dianalisis secara deskriptif berpandukan tema-tema utama yang dihasilkan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa program hafazan al-Quran di IMTIAZ dijalankan secara menyeluruh dan konsisten. Teori hafazan al-Ghawthani dipraktikkan menerusi lapan kaedah iaitu takrir, halaqah (problem), talaqqi, tasmi‘ (problem), muraja‘ah, fiqh ayat, gundal dan taqsim.

Description

BITARA International Journal of Civilizational Studies and Human Sciences Volume 3 Issue 3 Page (1-33)

Keywords

model hafazan a-Qur’an, teori hafazan al-Ghawthani, IMTIAZ

Citation

Wan Ahmad Zakry Wan Kamarudin, Azmul Fahimi Kamaruzaman, Firdaus Khairi Abdul Kadir & Ahmad Faathin Mohd Fadzil.2020. Aplikasi model hafazan al-Qur’an Ulul Albab di Sekolah Imtiaz Terengganu.BITARA International Journal of Civilizational Studies and Human Sciences3(3):10-9