Please use this identifier to cite or link to this item: https://oarep.usim.edu.my/jspui/handle/123456789/5319
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorHj Nor, S. M.en_US
dc.contributor.authorRashed, Z. N.en_US
dc.date.accessioned2020-04-30T05:51:54Z-
dc.date.available2020-04-30T05:51:54Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationHj Nor, S. M., & Rashed, Z. N. (2018). Peranan dan Cabaran Guru-Guru Pendidikan Khas Membentuk Kemenjadian Murid-Murid Masalah Pendengaran dalam Abad ke 21. Journal of Quran Sunnah Education & Special Needs, 2(1), 1-8. https://doi.org/10.33102/jqss.vol2no1.10en_US
dc.identifier.urihttps://jqss.usim.edu.my/index.php/jqss/article/view/10-
dc.description.abstractArtikel ini merupakan kertas konsep yang akan membincangkan mengenai peranan dan cabaran guru-guru Pendidikan Khas dalam membentuk kemenjadian murid-murid masalah pendengaran. Ia selaras dengan kehendak Tranformasi Nasional 2050 (TN50) yang memberi fokus untuk melahirkan kemenjadian murid sebagai salah satu aspirasi untuk memacu negara di masa akan datang. Dalam membentuk kemenjadian murid, pencapaian akademik yang cemerlang bukanlah merupakan fokus utama tetapi murid perlu dididik secara holistik untuk melahirkan warga negara Malaysia yang bertanggungjawab, berpengetahuan, berakhlak dan mampu mencapai kesejahteraan diri. Dalam aspek ini murid-murid masalah pendengaran memerlukan pendidikan yang sesuai mengikut tahap kemampuan mereka. Justeru guru-guru Pendidikan Khas perlu mempersiapkan diri dengan pelbagai pengetahuan, kepakaran dan kemahiran untuk mencapai aspirasi negara. Selain itu, kerjasama, kolaborasi dan sokongan daripada ibu bapa, pentadbir sekolah, pakar perubatan dan masyarakat amat diperlukan.en_US
dc.languageMalay-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversiti Sains Islam Malaysiaen_US
dc.relation.ispartofJournal of Quran Sunnah Education & Special Needsen_US
dc.sourceOpen Journal Systems-
dc.subjectKemenjadian muriden_US
dc.subjectGuru Pendidikan Khasen_US
dc.subjectMurid-murid masalah pendengaranen_US
dc.titlePeranan Dan Cabaran Guru-Guru Pendidikan Khas Membentuk Kemenjadian Murid-Murid Masalah Pendengaran Dalam Abad Ke 21en_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.33102/jqss.vol2no1.10-
dc.identifier.volume2-
dc.identifier.issue1-
dc.identifier.spage1-
dc.identifier.epage8-
item.languageiso639-1other-
item.openairetypeArticle-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Journal of Quran Sunnah Education and Special Needs (JQSS)
Show simple item record

Page view(s)

3
checked on Apr 25, 2024

Download(s)

120
checked on Apr 25, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.