Rasdi, M. N. A.M. N. A.RasdiAhmad Razuan, S. R.S. R.Ahmad RazuanMohd Raus, N.N.Mohd RausJaafar N.2024-05-302024-05-302017-06Rasdi, M. N. A., Ahmad Razuan, S. R., Mohd Raus, N., & Jaafar, N. (2017). Iqra Braille Sebagai Modul Asas Pengajaran dan Pembelajaran Tilawah Al-Quran Braille: Isu Ketidakseragaman antara Dua Teks. Journal of Quran Sunnah Education & Special Needs, 1(1). https://doi.org/10.33102/jqss.vol1no1.110.33102/jqss.vol1no1.1https://jqss.usim.edu.my/index.php/jqss/article/view/1https://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/14972Penghasilan Iqra versi Braille telah banyakmembantu golongan OKU penglihatan untuk mempelajarial-Quran. Ia juga telah dijadikan sebagai bahan pengajaran utama dalam sukatan kurikulumPendidikan Islamdi sekolah-sekolah aliran perdana masa kini.Walaubagaimanapun, hasilkajian awal penyelidik didapati wujudnyabeberapa isu yang timbul apabila modul Iqra Braille ini dijadikan asas kepada pengajaran dan pembelajaran al-Quran Braille. Antara isu yang berbangkitadalah isu ketidakseragaman di antara teks Iqra Braille dengan al-Quran Braille dari sudut Rasm dan Dhabt.Oleh itu, tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membuat tinjauanterhadap unsur ketidakseragaman yang terdapat di dalam kedua-dua teks tersebut.Kajian ini dijalankan dengan memberikan tumpuan kepadapenyemakantiga teksyang berkaitan iaitu teks mushaf al-Quran Braille terbitan PERTIS, teks Iqra Braille edisi pertama (2012) dan teks Iqra Braille edisi kemaskini (2015).Hasilkajian mendapati bahawa terdapat beberapa ketidakseragaman di antara teks Iqra Braille dengan teks al-Quran Braille terbitan PERTIS yang diguna pakai secara meluas di Malaysia. Asas utama ketidakseragaman ini berlaku keranabeberapaprinsip penulisan yang berbeza di antara teks-teks tersebut di mana teks Iqra Braille yang ditranskrip daripada teks Iqra yang asal adalahlebih cenderung mengikut kaedahRasm Uthmaniy manakala al-Quran Braille terbitan PERTIS pula ditulis menggunakan kaedah Rasm ImlaiotherIqra Braille Sebagai Modul Asas Pengajaran Dan Pembelajaran Tilawah Al-Quran Braille: Isu Ketidakseragaman Antara Dua TeksArticle446111