Mohamad Rohana, N. A.N. A.Mohamad RohanaAbdul Razak, A. Q.A. Q.Abdul RazakMansor, N. H.N. H.MansorAyub, M. S.M. S.AyubAhmad Ubaidah, A. F.A. F.Ahmad Ubaidah2024-05-302024-05-3020170127-7871http://sainsinsani.usim.edu.my/index.php/sainsinsani/article/view/43https://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/15083Artikel ini bertujuan mengkaji perpaduan kaum di Malaysia berdasarkan ideologi pendidikan ZA'BA. Objektif kajian adalah untuk mengkaji keadaan hidup masyarakat pelbagai etnik di Tanah Melayu sekitar abad ke-19M. Selain itu, ia turut bertujuan menganalisis ideologi pemikiran pendidikan ZA'BA berdasarkan kegiatan ekonomi berasaskan etnik. Di samping itu, kajian juga menilai perkembangan pendidikan ke arah perpaduan etnik dan pembangunan negara tanpa diskriminasi terhadap mana-mana etnik. Metodologi kajian yang digunakan ialah kajian kepustakaan menerusi kaedah analisis dokumen. Kajian menunjukkan bahawa jurang ekonomi boleh berlaku kesan daripada pengabaian terhadap aspek pendidikan. Pendidikan merupakan tunggak ketamadunan yang menjamin pembangunan negara melalui perpaduan etnik. Pemerhatian ZA'BA terhadap pelaksanaan ekonomi berasaskan etnik merupakan masalah dan punca utama kepada perpaduan kaum. Ia sekaligus menjadi membantu ke arah masyarakat Melayu dalam mengubah cara hidup, seterusnya menjadi asas kepada perpaduan etnik dan pembangunan negara Malaysia hari ini.Kepelbagaian etnikekonomipendidikanperpaduanPerpaduan Etnik di Malaysia Menurut Ideologi Pendidikan ZA'BAArticle10611622