Hayati HussinAbdul Rahim AhmadMuhammad Hafiz SalehRohana ZakariaNoor Hafizah Mohd HaridiAbdul Rahman Abdul Ghani2024-12-102024-12-1020242024-12-10Hayati Hussin, Abdul Rahim Ahmad, Muhammad HafizMuhammad Hafiz Saleh, Rohana Zakaria, Noor Hafizah Mohd Haridi, & Abdul Rahman Abdul Ghani. (2024). Dimensi Pelajar Terhadap Penggunaan Aplikasi Teknologi Maklumat Dalam Kursus Murajaah Al-Quran: Kajian Terhadap Pelajar Program Sarjana Muda Qiraat Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). International Journal of Advanced Research in Education and Society, 6(4), 85–93. https://myjms.mohe.gov.my/index.php/ijares/article/view/284292682-8138https://doi.org/10.55057/ijares.2024.6.4.8https://myjms.mohe.gov.my/index.php/ijares/article/view/28429https://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/25357International Journal of Advanced Research in Education and Society Vol. 6, No. 4 (page :85-93)Seiring dengan perkembangan semasa teknologi abad ke-21 ini, penggunaan aplikasi teknologi multimedia (ATM) dalam sektor pendidikan berpotensi untuk melahirkan pelajar yang berpengetahuan, berkemahiran serta berdaya saing. Kepelbagaiaan ATM dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran mampu melahirkan generasi al-Quran yang cemerlang dalam pelbagai bidang. Justeru kajian ini bertujuan untuk mengkaji penggunaan ATM dalam kursus Murajaah Al-Quran bagi program Sarjana Muda Qiraat dengan kepujian. Kajian ini merupakan kajian kualitatif yang berbentuk kajian kes melalui temu bual kumpulan fokus (FGD) digunakan kerana ia menepati objektif kajian. Hasil kajian kmendapati kebanyakkan pelajar menggunakan ATM dalam kursus Murajaah Al-Quran. Terdapat 27 daripada 32 orang pelajar iaitu mewakili 84% daripada jumlah keseluruhan pelajar. Adapun baki pelajar pula iaitu 5 daripada 32 orang mewakili 16% mengatakan mereka tidak menggunakan ATM. Terdapat pelbagai platform ATM yang digunakan oleh pelajar seperti Smart Quran, QuranPro, App Quran Memorization, Quran Memorization Test, Al-Quran Android, Apps dan Tarteel Di antara cabaran utama yang terpaksa dihadapi oleh pelajar menggunakan ATM ialah kekangan capaian internet, tidak fokus, lalai dan leka. ATM juga memberi impak yang positif dalam kursus murajaah al-Quran seperti mudah, membantu dan senang mengulang, Kajian ini memberi implikasi penting kepada Universiti Sains Islam Malaysia, Universiti awan dan swasta serta Intitusi pengajian Tahfiz di Malaysia secara umumnya ke arah pembentukan generasi al-Quran yang lebih mantap dan berkualiti dalam menguasai hafazan al-Quran dan teknologi maklumat.ms: Sarjana Muda Pengajian Qiraat dengan kepujianUniversiti Sains Islam MalaysiaAplikasi Teknologi Multimedia (ATM)Pengajaran dan Pembelajaran (PdP)Murajaah AlQuranDimensi Pelajar Terhadap Penggunaan Aplikasi Teknologi Maklumat Dalam Kursus Murajaah Al-Quran: Kajian Terhadap Pelajar Program Sarjana Muda Qiraat Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)The Student Dimension of the Use of Information Technology Applications in the Murajaah Al-Quran Course: A Study of the Students of the Qiraat Bachelor's Program of the Islamic Sciences University of Malaysia (USIM)text::journal::journal article859364