Nurul Asiah Fasehah Muhamad2024-05-302024-05-302021-08-17Sempo, M. W., Yabi, S., A.S., Syed Hassan, S. N., & Syamila Sulaiman, N. A. (Eds.). (2021). E-Prosiding Konvensyen Kearifan Nusantara Ke-3 Arif 2021: “Memartabatkan Kearifan Melayu Islam Nusantara. https://profile.yru.ac.th/storage/journals/October2021/hYpHDX8r3FVdkhVSEmcn.pdf978-967-440-963-0https://fpqs.usim.edu.my/e-proceeding/https://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/17551E-PROSIDING KONVENSYEN KEARIFAN NUSANTARA KE-3 ARIF 2021: “MEMARTABATKAN KEARIFAN MELAYU ISLAM NUSANTARA” / Disunting oleh: Muhammad Widus Sempo, Shumsudin Yabi, Abdulloh Salaeh, Syed Najihuddin Syed Hassan, Nurul Athirah Syamila Sulaiman. 17 OGOS 2021 Anjuran: Fakulti Pengajian Quran Dan Sunnah & Madrasah Ahmadiah Islamiah, Narathiwat, ThailandPengaruh dualisme dan sekularisme turut memberi kesan kepada sistem pendidikan negara hasil daripada pegangan epistemologi barat yang masih sukar digugat daripada minda dan kepercayaan masyarakat. Hasilnya, kesepaduan ilmu yang dianjurkan dalam Islam sudah semakin dilupakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Fokus pengajaran GPI kini lebih tertumpu kepada metode hafalan, syarahan, menyalin nota dan kurang menggalakkan proses berfikir dalam kalangan murid. GPI turut dikesan kurang kreatif dalam penyampaian silibus pengajian, tidak variasi dalam pengurusan kelas, dan kurang capaian ilmu daripada sumber yang pelbagai. Justeru, kertas kerja ini bertujuan untuk melihat tahap amalan pengajaran Guru Pendidikan Islam. Seramai 525 orang guru pendidikan Islam daripada seluruh Semenanjung Malaysia dipilih secara rawak sebagai responden kajian. Teknik pensampelan yang digunakan ialah multistage cluster sampling.Kajian ini merupakan kajian tinjauan menggunakan pendekatan kuantitatif sebagai data utama. Manakala dapatan kualitatif digunakan untuk memperkayakan dapatan kajian Dapatan kajian menunjukkan tahap amalan pengajaran (M=4.17) GPI berada pada tahap tinggi. Kajian ini memberi implikasi kepada model pengajaran, IPG, penggubal dasar, sekolah dan guru Pendidikan Islam dalam hasrat meningkatkan kualiti pengajaran Pendidikan Islam di Sekolah Menengah Kebangsaan.en-USAmalan pengajaran, Guru Pendidikan IslamAmalan Pengajaran Guru Pendidikan Islam Sekolah Menengah Kebangsaan MalaysiaArticle110142