Drahman, A.A.DrahmanAb. Rahman, S.S.Ab. Rahman2024-05-292024-05-2920192232-1047http://jfatwa.usim.edu.my/index.php/jfatwa/article/view/246https://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/13605Artikel ini membincangkan mengenai aplikasi hisbah dalam perniagaan produk halal di Malaysia. Secara asasnya, terdapat bidang kuasa penguatkuasan yang dimiliki oleh pihak berkuasa berhubung isu perniagaan produk halal di Malaysia. Objektif kajian ini adalah bagi menilai sama ada pihak berkuasa menerapkan prinsip hisbah di dalam aktiviti pengawasan dan penguatkuasaan mereka. Bagi mencapai objektif tersebut, kaedah kualitatif digunakan dengan menggunakan pendekatan analisis dokumen untuk mendapatkan hasil kajian. Hasil kajian mendapati bahawa terdapat pendekatan menggunakan hisbah pengawasan dan penguatkuasaan perniagaan produk halal di Malaysia. Ini merupakan kesan dan pengaruh daripada pengaruh Islam sebagai agama rasmi Negara. Dalam isu aplikasi hisbah, kebanyakan para sarjana Islam kontemporari lebih cenderung kepada pandangan yang mengalakkan perlaksanaannya. Kajian ke atas aplikasi badan hisbah terhadap perniagaan produk halal dengan disokong oleh keperluan halal negara mampu memberi kesan yang besar terhadap industri halal dan ekonomi masyarakat Islam di Malaysia, sekaligus menyelesaikan isu-isu pertindihan kuasa dan sebagainya.ApplicationsHisbahOmbudsmenBusinessesProductsHalalKonsep dan Aplikasi Hisbah dalam Perniagaan Produk HalalArticle2544181