Nor Arifah Aisyah binti Arif AfandiWan Hanim Nadrah binti wan MudaFazlinda binti Ab Halim2024-05-302024-05-302021eISBN: 9789674408855https://drive.google.com/file/d/1EP06vRgMNMfHQIA4CB2hAZrr4AIhvfnn/viewhttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/18144Prosiding Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam Malaysia (MEDC 2020): “Ke Arah Menginsankan Pendidikan di Malaysia / Penyunting Hishomudin Ahmad, Noor Saazai Mat Saad, Rahimah Saimin, Kirembwe Rashid Abdul Hamed, Noorhayati Hashim, Sarifah Nurhanum Syed Sahuri, Zarina Ashikin Zakaria, Nur Shahadah Mohd Surbani 11-12 November 2020 (Seminar Dalam Talian) Anjuran : Fakulti Pengajian Bahasa Utama, USIM & Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam MalaysiaPengenalan- Kemahiran 4C ini merupakan kemahiran Komunikasi, Kolaborasi, Pemikiran Kritis dan Kreativiti yang terkandung di dalam Pendidikan Abad Ke-21 (PAK21). Ini merupakan pendidikan yang telah digariskan oleh kerajaan dalam memastikan pelajar yang dihasilkan mempunyai kualiti yang baik dari setiap aspek bukan sahaja dari segi pembelajaran. Pelajar memainkan peranan penting untuk mengaplikasi kemahiran 4C ini dalam proses pembelajaran teori mahupun pembelajaran amali. Objektif – Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk mengetahui persepsi pelajar Universiti Tun Hussein Onn yan mengambil bidang mekanikal terhadap penguasaan 4C dalam proses pembelajaran amali dan proses pembelajaran teori dari aspek komunikasi, kolaborasi, pemikiran kritis dan kreativiti. Methodologi – Kajian ini merupakan kajian tinjauan deskriptif kuantitatif yang menggunakan soal selidik sebagai instrumen. Seramai 181 orang pelajar yang mengambil bidang mekanikal dipilih secara rawak. Antara aliran yang terdapat dalam bidang mekanikal ialah kimpalan, permesinan am dan penyejukbekuan. Dapatan – Kesemua data yang diperolehi dianalisis menggunakan SPSS Versi 22 bagi mendapatkan nilai skor min. Hasil dapatan kajian mendapati bahawa persepsi pelajar dari aspek komunikasi, kolaborasi, pemikiran kritis dan kreativiti didalam proses pembelajaran amali dan pembelajaran teori adalah tinggi. Kepentingan – Pengkaji berharap agar hasil kajian yang diperolehi ini dapat membantu pelajar dalam mempertingkatkan lagi kefahaman dalam pembelajaran tidak kira pembelajaran amali mahupun pembelajaran teori. Selain itu, di harapkan agar pelajar menjadi pelajar yang berkualiti, berkemahiran tinggi supaya pelajar mempunyai nilai keboleh pasaran pada masa hadapan.other4C, komunikasi, kolaborasi, kritis dan kreativitiPersepsi Pelajar Bidang Mekanikal Terhadap Penguasaan 4C Dalam Pembelajaran Teori Dan AmaliArticle334344