Sarifah Nurhanum Syed Sahuri2024-05-302024-05-302022eISBN: 9789670001654https://drive.google.com/file/d/1L4brIrMm4U_76q6HAADpvnwOEx2yhZyZ/viewhttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/18077E-Prosiding Seminar Pengantarabangsaan Pengajian Tinggi 2022 (SPPT 2022) : “Melonjakkan Aspirasi Pengantarabangsaan Pendidikan Tinggi Yang Mampan”/ Editor: Rezki Perdani Sawai, Anita Ismail, Junaidah Abu Seman, Ahmad Fadly Nurullah Rasedee, Nuradli Ridzwan Shah Mohd Dali 29 September 2022 Anjuran Bersama: Bahagian Education Malaysia dan USIM AlamiyyahAgenda pendidikan masa kini bersifat lebih global dan terbuka. Setiap negara di seluruh dunia berusaha untuk menjadikan institusi pendidikan di negara masing-masing bersifat holistik dan lestari melalui polisi pengantarabangsaan pendidikan. Secara tidak langsung, pintu sempadan antara negara mula dibuka bagi tujuan pendidikan sekali gus meningkatkan mobiliti pelajar di seluruh dunia walaupun terdapat pelbagai halangan dan cabaran yang ditempuh sebelum dan semasa berada di negara tuan rumah. Kertas refleksi ini mengupas pengalaman penyelidik melanjutkan pengajian di peringkat pasca siswazah dan menjalankan penyelidikan pengantarabangsaan pendidikan tinggi yang memberi fokus kepada pengalaman penyesuaian pelajar Malaysia semasa menetap dan belajar di universiti Australia. Proses refleksi tertumpu kepada pengalaman pemerhatian, pengetahuan dan kefahaman tentang isu dan cabaran serta manfaat yang diperolehi pelajar Malaysia sebagai pelajar antarabangsa. Kertas refleksi ini juga memberikan beberapa cadangan penambahbaikan pengurusan pelajar Malaysia di luar negara dan nilai tambah kepada polisi pengantarabangsaan pendidikan tinggi di dalam negara.otherpelajar antarabangsa; penyesuaian; universiti Australia; pengantarabangsaan; pendidikan tinggiAnak Malaysia di Bumi Australia: Satu Refleksi PenyelidikanArticle412419