Mohd Aderi Che NohMohd Syaubari OthmanNor Anisa MusaZulkefli HamatAzizan MuhammadNorasmahani Nor2024-09-052024-09-0520242024-8-31Mohd Aderi Che Noh, Mohd Syaubari othman, Nor Anisa Musa, Zulkefli Hamat, Azizan Muhammad, & Norasmahani Nor. (2024). Pelaksanaan Kepimpinan Strategik menerusi Kepimpinan Pengetua di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) dan Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) yang melaksanakan Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) di Malaysia: [Implementation of Strategic Leadership through the Principal’s Leadership in National Religious Secondary Schools (SMKA) and Government-Aided Religious Schools (SABK) that Implement the Integrated Tahfiz Curriculum (KBT) in Malaysia]. BITARA International Journal of Civilizational Studies and Human Sciences (E-ISSN: 2600-9080), 7(3), 66–83. https://www.bitarajournal.com/index.php/bitarajournal/article/view/5072600-9080https://www.bitarajournal.com/index.php/bitarajournal/article/view/507https://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/22484BITARA International Journal of Civilizational Studies and Human Sciences Vol. 7 No. 3 (Page:66-83)Kajian ini bertujuan untuk meninjau pelaksanaan kepimpinan Strategik menerusi Kepimpinan Pengetua di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) dan Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) yang melaksanakan Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) di Malaysia. Kajian ini didorong oleh faktor untuk meneliti permasalahan aspek kepimpinan pengetua SMKA dan SABK dalam pelaksanaan KBT dan seterusnya cadangan penambahbaikan terhadap isu tersebut. Data diperoleh melalui kaedah tinjauan sebagai data utama dan disokong dengan data temu bual. Seramai 32 orang pengetua telah menjawab soal selidik ini. Kajian ini menstruktur kepimpinan kepada teras komponen iaitu. Hasil kajian menunjukkan tahap kepimpinan strategik dari komponen berdasarkan perspektif pengetua berada pada tahap tinggi iaitu (min 4.32). Oleh itu, kajian mengemukakan cadangan kepada pengurusan Bahagian Pengurusan Pendidikan Islam dan pihak kementerian pendidikan dari sudut kelestarian kepimpinan strategik pengetua dengan melibatkan pemerkasaan amalan pedagogi, peningkatan profesionalisme pentadbir dan guru, pemantauan secara berkala, pelaksanaan program intervensi dan penghasilan bahan inovasi pengajaran.msOrentasi StrategikKepimpinan PengetuaSMKASABKKurikulum Bersepadu TahfizPelaksanaan Kepimpinan Strategik menerusi Kepimpinan Pengetua di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) dan Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) yang melaksanakan Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) di MalaysiaImplementation of Strategic Leadership through the Principal's Leadership in National Religious Secondary Schools (SMKA) and Government-Aided Religious Schools (SABK) that Implement the Integrated Tahfiz Curriculum (KBT) in Malaysiatext::journal::journal article::research article668373