Junaidah Md DinSiti Rubaini MatShahirah SulaimanFariza Puteh Behak2025-05-202025-05-202024Junaidah Md Din, Siti Rubaini Matii, Shahirah Sulaimani & Fariza Puteh Behak. (2024). Mengenal Pasti Kesukaran Mobiliti Fizikal Guru dalam Persekitaran Kelas Dengan Tujuan Untuk Mewujudkan Kelas Mesra Orang Kurang Upaya. Seminar Antarabangsa Islam Dan Sains 2024 (SAIS 2024), 644–647. https://pkausim.usim.edu.my/sais-2024/3083-8711https://pkausim.usim.edu.my/sais-2024/https://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/26813Seminar Antarabangsa Islam dan Sains 2024 (SAIS 2024) Editor: Siti Rubaini Mat (K), Azman Ab Rahman, Rezki Perdani Sawai, Muhammad Nuruddin Sudin, Umi Hamidaton Soffian Lee ,Nur Ilyana Ismarau Tajuddin 26 September 2024 Anjuran: Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Sains Islam Malaysia (PKAUSIM),Fakulti Pengajian Bahasa Utama (FPBU), Institut Sains Islam (ISI) dan Institut Fatwa dan Halal (iFFAH), USIMPerlaksanaan pendidikan inklusif; iaitu pendidikan untuk orang kurang upaya "OKU" memberi tumpuan kepada nasib harian pelajar OKU atau guru yang mengajar pelajar OKU tetapi kurang perhatian diberikan kepada guru berstatus OKU. Keperluan unik guru berstatus OKU dalam persekitaran pendidikan diterokai melalui pengalaman guru yang mengalami masalah mobiliti fizikal di Pusat Tamhidi, Universiti Sains Islam Malaysia. Kajian ini bertujuan untuk mengetahui: Apakah cabaran mobiliti fizikal dalam pengajaran? Metodologi yang digunakan untuk mengumpul data untuk kajian ini ialah pemerhatian dan rakaman dimensi. Adalah diharapkan institusi pendidikan akan mengamalkan pelaksanaan yang sesuai dan menjalankan pendekatan yang tepat.msOKUOrang Kurang Upayaberkeperluan khaspersekitaran pengajarankesejahteraan guruMengenal Pasti Kesukaran Mobiliti Fizikal Guru dalam Persekitaran Kelas Dengan Tujuan Untuk Mewujudkan Kelas Mesra Orang Kurang Upayatext::conference output::conference proceedings::conference paper644647