Norakyairee Mohd. RausMohd Nur Adzam RasdiNorazman AliasNorhasnira IbrahimNorullisza KhosimNoornajihan Ja'afarAb. Halim TamuriNorshidah Mohamed SallehHajarul Bahti Zakaria2024-05-282024-05-282013--2180-4893https://ejournal.um.edu.my/index.php/quranica/article/view/5198/3003https://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/4723International Journal on Quranic Research (IJQR) Vol.3, No. 4, June 2013, Pp. 79-94Program Pendidikan Khas masa kini menawarkan peluang pendidikan agama kepada Murid Berkeperluan Khas (MBK) Masalah Penglihatan, Pendengaran, dan Pembelajaran khususnya pengajian al-Quran. Dalam konteks MBK Masalah Penglihatan, kewujudan al-Quran Braille memberi peluang dan ruang kepada anak istimewa ini membudayakan al-Quran dalam kehidupan harian. Objektif utama kajian ini adalah untuk menjelaskan senario perkembangan pengajaran al-Quran Braille di Malaysia. Selain itu, ia bertujuan untuk mengenal pasti isu dan cabaran Guru Pendidikan Islam (GPI) dalam pengajaran al-Quran Braille. Kajian ini menggunakan pendekatan kaedah kualitatif dengan menjadikan protokol pemerhatian dan temu bual untuk mendapatkan data. Hasil dapatan kajian ini menunjukkan beberapa isu dan cabaran GPI dalam pengajaran al-Quran Braille yang memerlukan sokongan dan tindakan semua pihak bagi menjayakan konsep indahnya hidup beragama dalam kalangan MBK Masalah Penglihatan.otheral-Quran Braille,Guru Pendidikan Islam,Murid Berkeperluan KhasPengajaran Al-Quran Braille: Isu Dan Cabaran SemasaThe Teaching of Quranic Braille: Its Issues and Current ChallengesArticle799434