Nur Syuhaidah binti Alimar ShidiNurul Asiah Fasehah binti Muhamad2024-05-302024-05-302022Alimar Shidi, N. S., & Muhamad, N. A. F. (2022). Ciri Pendidik Menurut Imam An-Nawawi Dalam Kitab Riyadhus Solihin. Proceeding of International Prophetic Conference, (8th), 240–248. Retrieved from https://swanfpqs.usim.edu.my/index.php/conference/article/view/25eISSN: 2756-8156https://swanfpqs.usim.edu.my/index.php/conference/article/view/25/22https://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/173148TH International Prophetic Conference SWAN 2022 5th to 6th October 2022 (Hybrid Conference) Organized by: Faculty Of Quranic And Sunnah StudiesPendidik merupakan penggerak utama kepada pelaksanaan dasar Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Dalam era dunia tanpa sempadan menyaksikan peranan pendidik yang semakin mencabar. Seringkali dibicarakan bahawa kerosakan akhlak pelajar dikaitkan dengan akhlak dan ilmu pendidik. Hal ini kerana pendidik merupakan wadah utama dalam penyampaian informasi dan pengembangan karakter pelajar. Justeru, kajian ini memfokuskan kepada ciri pendidik menurut Imam An-Nawawi dalam Kitab Riyadhus Solihin. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dengan reka bentuk kajian analisis dokumen iaitu membaca dan mengkaji Kitab Riyadhus Solihin melaluikata kunci “mukmin”. Dapatan yang diperoleh daripada hasil analisis dokumen dianalisis secara tematik dengan bantuan perisian ATLAS.ti 9.0. Hasil penelitian mendapati terdapat tiga tema utama untuk ciri pendidik iaitu adab dan akhlak, ilmu pengetahuan dankemahiran.otherkonsep pendidik, ciri pendidik, kitab riyadhus solihinCiri Pendidik Menurut Imam An-Nawawi Dalam Kitab Riyadhus SolihinArticle240248