Wan Ahmad Zakry Wan KamaruddinAzmul Fahimi KamaruzamanFirdaus Khairi Abdul Kadir2024-05-282024-05-282020Wan Ahmad Zakry Wan Kamarudin, Azmul Fahimi Kamaruzaman, Firdaus Khairi Abdul Kadir & Ahmad Faathin Mohd Fadzil.2020. Aplikasi model hafazan al-Qur’an Ulul Albab di Sekolah Imtiaz Terengganu.BITARA International Journal of Civilizational Studies and Human Sciences3(3):10-92600-9080https://bitarajournal.com/index.php/bitarajournal/article/view/135/121https://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/5609BITARA International Journal of Civilizational Studies and Human Sciences Volume 3 Issue 3 Page (1-33)Program hafazan al-Qur’an IMTIAZ dilahirkan daripada idea konsep Ulul Albab yang bertujuan melahirkan generasi Quranik, Ensiklopedik dan Ijtihadik. Oleh yang demikian, kajian ini dijalankan untuk memahami aplikasi program hafazan al-Quran IMTIAZ dengan tepat dan mendalam. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif, menerusi analisis dokumen, temu bual, focus group discussion dan pemerhatian. Data kajian dianalisis secara deskriptif berpandukan tema-tema utama yang dihasilkan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa program hafazan al-Quran di IMTIAZ dijalankan secara menyeluruh dan konsisten. Teori hafazan al-Ghawthani dipraktikkan menerusi lapan kaedah iaitu takrir, halaqah (problem), talaqqi, tasmi‘ (problem), muraja‘ah, fiqh ayat, gundal dan taqsim.othermodel hafazan a-Qur’an, teori hafazan al-Ghawthani, IMTIAZAplikasi Model Hafazan al-Qur’an Ulul Albab di Sekolah Imtiaz TerengganuApplication of the Model Memorizing the Qur'an Ulul Albab in School Imtiaz TerengganuArticle13333