Wan Ahmad, Wan Azmi BinWan Azmi BinWan AhmadOthman@Seman, Muhammad Muzakkir BinMuhammad Muzakkir BinOthman@SemanAbdul Wahab, Mohd Hafiz BinMohd Hafiz BinAbdul WahabShaharuddin, Norhasimah BintiNorhasimah BintiShaharuddin2024-06-042024-06-042014-04-29978-967-5852-25-1https://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/18908Peningkatan taraf hidup masyarakat turut memberikan impak ke atas kos melanjutkan pengajian di institusi pengajian tinggi, baik di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) maupun swasta (IPTS). Bagaikan satu fenomena, bebanan kos pengajian ini terpaksa ditanggung oleh para pelajar melalui pinjaman pendidikan yang diperoleh dari badan-badan kerajaan pusat ataupun negeri, bank dan juga badan-badan korporat. Hal ini bukanlah suatu yang baik kerana para pelajar tidak sepatutnya dibebankan dengan hutang untuk mendapatkan pendidikan. Apatah lagi, menurut Islam tanggungjawab ini perlu dipikul oleh ibubapa. Sudah tiba masanya masyarakat Islam mengkaji semula peranan yang boleh dimainkan oleh institusi waqaf justeru sejarah telah mencatatkan bahawa institusi wakaf telah banyak memainkan peranan yang sangat signifikan sebagai salah satu mekanisme yang berkesan untuk meningkatkan kualiti hidup umat Islam dalam pelbagai bidang kehidupan termasuklah pendidikan. Kajian ini akan memberi tumpuan kepada peranan institusi wakaf dalam mengurangkan beban kewangan pelajar sepanjang pengajian mereka di institusi pengajian tinggi di Malaysia. Dengan membangunkan sistem wakaf pendidikan di institusi pendidikan tinggi awam dan swasta, sebahagian kos pengajian ini boleh dialihkan daripada bebanan para pelajar tanpa menjejaskan kewangan IPT berkenaan.otherWakaf PendidikanKos PengajianInstitut Pengajian TinggiPembangunan Waqaf Pendidikan Di Ipt Malaysia: Satu Alternatif Untuk Mengurangkan Kos PengajianOther