Syahiza ArsadMasri Azrul NayanMohd Farid Abd LatibfNur Jam’atur Rahmah Mohamed NawawiMohamed Zainol Abidin Adam2024-05-302024-05-302022eISBN: 9789670001654https://drive.google.com/file/d/1L4brIrMm4U_76q6HAADpvnwOEx2yhZyZ/viewhttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/18058E-Prosiding Seminar Pengantarabangsaan Pengajian Tinggi 2022 (SPPT 2022) : “Melonjakkan Aspirasi Pengantarabangsaan Pendidikan Tinggi Yang Mampan”/ Editor: Rezki Perdani Sawai, Anita Ismail, Junaidah Abu Seman, Ahmad Fadly Nurullah Rasedee, Nuradli Ridzwan Shah Mohd Dali 29 September 2022 Anjuran Bersama: Bahagian Education Malaysia dan USIM AlamiyyahPromosi adalah strategi utama kepada hampir semua Institut Pengajian Tinggi (IPT) terutamanya Institut Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) untuk mengangkat nama IPT dan menarik minat pelajar untuk memohon pengajian. Medium promosi yang berkesan sangat diperlukan mengikut keadaan semasa yang tidak menentu seperti penularan Pandemik Covid-19 pada tahun 2020 dan keadaan endemik. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan semua medium aktiviti promosi yang diguna oleh Bahagian Pemasaran, Jaringan Industri dan Komuniti (BPJIK) Universiti Islam Antarabangsa Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah (UniSHAMS) bagi tahun sebelum, semasa dan pasca Covid-19. Kaedah kajian ini berbentuk kuantitif iaitu analisa deskriptif dari data-data yang diperolehi daripada pihak BPJIK. Kajian ini juga mengenal pasti permasalahan dan cadangan penambahbaikan melalui sesi temubual daripada 2 responden yang mewakili pihak BPJIK dan Pusat Pengurusan Akademik (PPA). Hasil kajian mendapati jurang perbezaan yang ketara diantara bilangan permohonon, penawaran dan kemasukan. Punca perbezaan ini adalah kerana UniSHAMS tiada garis panduan yang jelas tentang tugasan kerja di setiap Kulliyyah, Pusat dan Bahagian (KPB). Dicadangkan UniSHAMS mempunyai sistem pemprosesan permohonan dan penawaran yang sistematik ; mempunyai prosedur operasi standard (SOP) kerja yang jelas dan bertulis; dan mengaktifkan semula Jawatankuasa Induk Promosi sebagai platfom perbincangan dan penyelarasan kerja promosi.otherPromosi,; Universiti; Pemasaran; Pengajian Tinggi, Covid-19Keberkesanan Medium Promosi Universiti Islam Antarabangsa Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah (UniSHAMS): Sebelum, Semasa dan Pasca Covid-19Article155169