Sulaiman DorlohMahamatayuding SamahMohd Noor DaudMuhammadtahir CheumaTayudin Osman2024-05-302024-05-302021-08-17Sempo, M. W., Yabi, S., A.S., Syed Hassan, S. N., & Syamila Sulaiman, N. A. (Eds.). (2021). E-Prosiding Konvensyen Kearifan Nusantara Ke-3 Arif 2021: “Memartabatkan Kearifan Melayu Islam Nusantara. https://profile.yru.ac.th/storage/journals/October2021/hYpHDX8r3FVdkhVSEmcn.pdf978-967-440-963-0https://fpqs.usim.edu.my/e-proceeding/https://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/17552E-PROSIDING KONVENSYEN KEARIFAN NUSANTARA KE-3 ARIF 2021: “MEMARTABATKAN KEARIFAN MELAYU ISLAM NUSANTARA” / Disunting oleh: Muhammad Widus Sempo, Shumsudin Yabi, Abdulloh Salaeh, Syed Najihuddin Syed Hassan, Nurul Athirah Syamila Sulaiman. 17 OGOS 2021 Anjuran: Fakulti Pengajian Quran Dan Sunnah & Madrasah Ahmadiah Islamiah, Narathiwat, ThailandAgama Islam telah merubah fahaman, keadah-kaedah kehidupan masyarakat, dan corak pentadbiran pemerintah Raja-raja Patani yang mana sebelumnya mereka dipengaruh oleh agama Hindu dan Buddha. Sebagai bukti jelas wujudnya pentadbiran dan pelaksanaan undang-Undang Islam di Patani, terdapat Undang-Undang Islam yang bertulis dan fatwa agama yang keluarkan oleh Shaikh Ahmad dalam bukunya al-Fatawa al-Fataniyyah pada tahun 1905 menunjuk bahawa undang-undang Islam merupakan undang-undang lex loci bagi penduduk Melayu Islam di Patani Darussalam. Raja-raja Patani telah melaksaknakan Undang-Undang Islam secara berperingkat-peringkat sehinggalah Undang-Undang Islam tersebut menjadi undang-undang dasar Negara Patani Darussalam. Pada tahun 1457 Patani di istihar sebagai Negara Islam yang berdaulat. Kedua-duanya menjadi bukti berlakunya perlaksanaan Undang-Undang Islam di Patani Darussalam. Walau bagaimanapun kedatangan Siam ke Patani serta penerimaan Sistem Khaluang Yai dan sistem pemerintah Kheat Jet Hua Muang pada tahun 1901 melalui peraturan 32 telah membawa perubahan kepada pentadbiran negara dan undang-undang Islam. Kertas kerja ini membincangkan sejarah perkembangan dan kedukukan Undang-Undang Islam sebelum dan setelah kedantangan Siam termasuk projek penterjemahan dan penggubalan, proses pentashihan Kaedah Undang-Undang Keluarga Islam dan Pusaka, kodifikasi Kaedah Undang-Undang Keluarga Islam dan isuisu berbangkit semasa mekodifikasi Kaedah Undang-Undang Keluarga Islam dan Pusaka 1946.en-USUndang-undang Keluarga Islam, Patani, Dato Yuthitham, Selatan ThaiSejarah Perkembangan Undang-undang Keluarga Islam dan Pusaka Di Selatan ThailandArticle143174