Ummu Hani bt YusopMohamed Akhiruddin Bin IbrahimZainora Binti Daud2024-05-302024-05-302023Ramlan, N., Doll Kawaid, I. S., Abd Kadir, K., & Zainol, N. N. (Eds.). (2023). International Conference On Quran As Foundation Of Civilization (SWAT2023) . Penerbit USIM.eISSN: 2811-3411https://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/16970PAPER PROCEEDINGS: THE 9TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON QURAN AS FOUNDATION OF CIVILIZATION SWAT 2023: “AL QURAN AS A SOURCE OF REVELATION IN BUILDING A CIVILIZED SOCIETY”/ Edited by : Dr. Nadiah Ramlan, Dr. Irwan Santeri Doll Kawaid, Dr. Kauthar Abd Kadir, Nurfatin Nazilah Zainol 4th – 5th October 2023 / 19-20 Rabiul Awal 1445H I Faculty of Quranic and Sunnah StudiesPelaksananaan Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) telah menjadi satu aspirasi sistem bagi mengukuhkan aliran pendidikan tahfiz di negara ini. Di samping itu, hasrat Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk melahirkan murid tahfiz profesional berkepimpinan dan berdaya saing untuk memberi sumbangan kepada transformasi pendidikan negara. Selari dengan perkembangan ini, kajian ini diketengahkan bertujuan mencadangkan model pengajaran hafazan al-Quran dalam KBT untuk pelaksanaan guru-guru tahfiz dengan menggunakan pendekatan penyelidikan reka bentuk dan pembangunan (PRP) melalui tiga fasa. Fasa pertama mengenal pasti analisis keperluan untuk membangunkan model dengan menggunakan kaedah temu bual bersama enam orang guru pakar dalam bidang tahfiz, manakala fasa kedua pula ialah mereka bentuk dan membangunkan model pengajaran melibatkan sekumpulan pakar dengan menggunakan dua kaedah iaitu Nominal Group Techinique (NGT) dan Interpretive Structual Modelling (ISM). Manakala fasa ketiga pula, menilai kebolehgunaan model dengan menggunakan teknik kaedah nominal Group Techinique (NGT) melibatkan 21 orang guru pakar dan 3 orang pegawai kurikulum Tahfiz di Bahagiaan Pendidikan Islam. Hasil kajian ini akan dapat membentangkan satu cadangan tatacara untuk menjalankan kajian reka bentuk dan pembangunan model pengajaran Hafazan al-Quran berasaskan teori abu hasan al-Qabisi dalam memperkasakan Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) di Malaysia. Kajian yang akan dijalankan ini diharap dapat menjadi nilai tambah bagi perkembangan kajian dalam bidang pendidikan tahfiz di samping memberi penambahbaikan pelaksanaan pengajaran guru bagi membantu menyerlahkan potensi dan perkembangan murid-murid tahfiz.otherModel, Pengajaran, Hafazan al-Quran, al-Qabisi, Murid TahfizPembangunan Model Pengajaran Hafazan Al-Quran Berasaskan Teori Al-Qabisi Dalam Kurikulum Bersepadu Tahfiz (Kbt) Di Malaysia : Suatu Cadangan AwalArticle431443