Siti Fatimah SallehKasimah KamaruddinLukman Abdul MutalibRogayah Saeed Salameh Alqaraleh2024-05-282024-05-2820212022-2-8Salleh, S. F., Kamaruddin, K., Abdul Mutalib, L., & Saeed Salameh Alqaraleh, R. (2021). [ANALYSIS OF EDUCATION ON WOMEN’S BLOOD IN MALAYSIA PRIMARY CURRICULUM AMONG ISLAMIC EDUCATION TEACHERS] ANALISIS PENDIDIKAN DARAH WANITA DALAM KURIKULUM RENDAH DI MALAYSIA DI KALANGAN GURU PENDIDIKAN ISLAM. Malaysian Journal Of Islamic Studies (MJIS), 5(1), 78-89.2550-204210.37231/mjis.2021.5.1.171https://journal.unisza.edu.my/mjis/index.php/mjis/article/view/171/84https://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/4787Vol: 5 No: 1 (page: 78-89)Pembelajaran tentang pendidikan Islam diajar menerusi kurikulum di peringkat sekolah rendah seluruh Malaysia. Namun, sejauhmana skop pengajaran dan pembelajaran (PdP) didedahkan dalam kurikulum rendah ini serta cakupannya mampu memberi pemahaman asas kepada pelajar, untuk mengurus isu yang berkait dengan darah wanita. Artikel ini bermatlamat untuk menganalisis keperluan pendidikan darah wanita dalam kurikulum rendah di kalangan guru pendidikan Islam. Metodologi yang digunakan untuk menghasil artikel ini berpandukan kaedah analisis dokumen kitab-kitab klasik dalam bidang syariah, buku pendidikan Islam peringkat rendah dan temu bual berstruktur melibatkan guru pendidikan Islam yang terdiri daripada lapan orang guru perempuan dan dua orang guru lelaki di sekolah semenanjung Malaysia. Hasil kajian menunjukkan bahawa skop PdP darah wanita dalam silibus kurikulum rendah tidak mampu memberi kefahaman asas kepada pelajar disebabkan faktor skop PdP dan juga kesesuaian masa. Kesemua responden bersetuju bahawa silibus darah wanita kurikulum rendah perlu penambahbaikan untuk memberi kefahaman yang mendalam kepada pelajar-pelajar.Pembelajaran tentang pendidikan Islam diajar menerusi kurikulum di peringkat sekolah rendah seluruh Malaysia. Namun, sejauhmana skop pengajaran dan pembelajaran (PdP) didedahkan dalam kurikulum rendah ini serta cakupannya mampu memberi pemahaman asas kepada pelajar, untuk mengurus isu yang berkait dengan darah wanita. Artikel ini bermatlamat untuk menganalisis keperluan pendidikan darah wanita dalam kurikulum rendah di kalangan guru pendidikan Islam. Metodologi yang digunakan untuk menghasil artikel ini berpandukan kaedah analisis dokumen kitab-kitab klasik dalam bidang syariah, buku pendidikan Islam peringkat rendah dan temu bual berstruktur melibatkan guru pendidikan Islam yang terdiri daripada lapan orang guru perempuan dan dua orang guru lelaki di sekolah semenanjung Malaysia. Hasil kajian menunjukkan bahawa skop PdP darah wanita dalam silibus kurikulum rendah tidak mampu memberi kefahaman asas kepada pelajar disebabkan faktor skop PdP dan juga kesesuaian masa. Kesemua responden bersetuju bahawa silibus darah wanita kurikulum rendah perlu penambahbaikan untuk memberi kefahaman yang mendalam kepada pelajar-pelajar.otherdarah wanita, haid, pendidikan darah wanita, pendidikan Islam.Analisis Pendidikan Darah Wanita Dalam Kurikulum Rendah Di Kalangan Guru Pendidikan IslamAnalysis Of Education On Women's Blood In Primary Curriculum Among Islamic Education TeachersArticle788951