Ahmad Bazli Ahmad HilmiMuhammad Hafiz SalehAdibah Sulaiman @ Mohamad2024-06-162024-06-1620232023-12-20Ahmad Bazli Ahmad Hilmi, Muhammad Hafiz Saleh, & Adibah Sulaiman @ Mohamad. (2023). Reka Bentuk Model Pengintegrasian Ayat Hafazan Al-Quran dengan Ilmu Aqli di Kolej GENIUS Insan : [Modelling the Design of Integrating Memorised Quranic Verses with Aqli Knowledge in Kolej PERMATA Insan]. Ulum Islamiyyah, 35(02), 1–16. https://doi.org/10.33102/uij.vol35no02.4961675-593610.33102/uij.vol35no02.4962289-4799https://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/19173Ulum Islamiyyah Volume: 35 No:2 (page: 1–16)Penerapan integrasi ilmu naqli dan aqli (INAQ) dalam setiap subjek yang ditawarkan di Kolej GENIUS Insan (KGI) adalah satu kemestian dan subjek Hifz Al-Quran (hafazan Al-Quran) yang merupakan subjek wajib turut tidak terkecuali. Namun modul pendidikan Al-Quran yang digunakan di KGI tidak menggariskan panduan secara spesifik dalam pengintegrasian ayat hafazan dengan ilmu aqli. Kajian ini bertujuan untuk mereka bentuk model pengintegrasian ayat hafazan dengan ilmu aqli bagi kegunaan guru Al-Quran dan pelajar Kolej GENIUS Insan. Kajian ini menggunakan pendekatan kajian perpustakaan dan Perbincangan Kumpulan Fokus (FGD) melibatkan sekumpulan pakar. Hasil kajian ini ialah sebuah Model Pengintegrasian Ayat Hafazan dengan Ilmu Aqli yang mempunyai lima komponen, lima fasa, lapan sub-fasa yang mengandungi aktiviti dan elemen. Model ini dapat memberikan garis panduan kepada guru-guru Al-Quran dan pelajar Kolej GENIUS Insan dalam pengintegrasian ayat hafazan dengan ilmu aqli.en-UStafsirAl-QurantahfizIslamIslamic educationnaqli and aqliIntegration of KnowledgeReka Bentuk Model Pengintegrasian Ayat Hafazan Al-Quran dengan Ilmu Aqli di Kolej GENIUS InsanThe Design of Integrating Memorised Quranic Verses with Aqli Knowledge Model in Kolej PERMATA Insantext::journal::journal article::research article216352