Norma JusofWan Abdul Fattah Wan Ismail2024-05-282024-05-2820212022-1-102735-1149368-93https://myjurnal.mohe.gov.my/public/article-view.php?id=170640https://myjurnal.mohe.gov.my/filebank/published_article/115418/19_Article_19.pdfhttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/4300Jurnal IPDA (Volume 28, No. 1, 2021, Pages 276 to 295)Inovasi pengajaran berpusatkan murid telah lama diperkenalkan untuk menggantikan sistem konvensional antaranya termasuklah pengajaran berpusatkan murid. Ianya merupakan satu kaedah pengajaran yang mendorong pelajar berfikir secara kritikal dan kemahiran menyelesaikan masalah. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti sikap guru terhadap kaedah PBM dalam mata pelajaran Pendidikan Islam. Kajian ini amat penting terutamanya kepada guru-guru Pendidikan Islam dalam memastikan setiap guru mempunyai sikap yang positif terhadap pendekatan yang dilaksanakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Seramai 500 orang guru Pendidikan Islam daripada seluruh Semenanjung Malaysia dipilih secara rawak sebagai responden kajian. Kajian ini menggunakan kajian tinjauan dan soal selidik. Teknik pensampelan yang digunakan ialah rawak mudah. Analisis Statistik deskriptif menggunakan kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai digunakan untuk menentukan sikap guru Pendidikan Islam dalam pengajaran berpusatkan pelajar. Dapatan kajian menunjukkan sikap guru pendidikan Islam dalam pengajaran berpusatkan murid berada pada tahap tinggi. Kesimpulannya, kajian ini memberi implikasi terutamanya kepada guru Pendidikan Islam, pihak sekolah, institusi pendidikan guru dan universiti serta kepada teori yang mendasarinya dan amalan pedagogi terutamanya pedagogi Pendidikan Islam.enSikap guru, pengajaran berpusatkan murid, sekolah rendahSikap Guru Pendidikan Islam Terhadap Pengajaran Berpusatkan Murid Di Sekolah KebangsaanArticle119281 2021