Halimaton Saadiah Abdul RahimWan Nursofea Aisyah Wan IsmailNur Atif Farihah Asri @ AslisSyed Najihuddin Syed Hassan2024-09-062024-09-0620242024-9-1Halimaton Saadiah Abdul Rahim, Wan Nursofea Aisyah Wan Ismail, Nur Atif Farihah Asri @ Aslis & Syed Najihuddin Syed Hassan . (2024). Aplikasi Quizizz dalam membantu pengajaran guru pendidikan Islam di sekolah-sekolah di Kuala Lumpur. Jurnal Penyelidikan Islam dan Kontemporari (JOIRC), 7 (12), 81 - 93.2637-09481004-6510.55573/JOIRC.071207https://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/22538https://joirc.com/PDF/JOIRC-2024-12-06-07.pdfJurnal Penyelidikan Islam dan Kontemporari (JOIRC), Volume 7 Issue 12 Page (81 - 93)Kajian ini meneliti dan memberikan gambaran umum tentang Aplikasi Quizizz sebagai platform atau alat digital yang akan digunakan dalam membantu pengajaran guru Pendidikan Islam di sekolah sekolah di Kuala Lumpur. Dengan penggunaan Aplikasi Quizizz, ini akan menjadikan pengajaran guru lebih menarik dan tidak akan membosankan pelajar kerana aplikasi Quizizz ini dilakukan menggunakan internet berbanding kaedah lama yang mana kuiz dijalankan dengan hanya menggunakan pen dan kertas. Aplikasi Quizizz merupakan alat pembelajaran kendiri yang membolehkan setiap pelajar meraikan pencapaian dan keupayaan masing-masing. Permasalahan kajian yang didapati dalam kajian ini ialah adakah konten-konten yang disediakan oleh Quizizz sesuai dengan kurikulum Pendidikan Islam di sekolah-sekolah di Kuala Lumpur. Seterusnya ialah sejauh mana guru Pendidikan Islam dan pelajar menerima dan merasakan manfaat menggunakan Aplikasi Quizizz dalam proses pengajaran dan pembelajaran? Objektif utama kajian ini ialah untuk menilai sejauh mana konten-konten yang disediakan oleh Quizizz bersesuaian dengan kurikulum Pendidikan Islam di sekolah-sekolah di Kuala Lumpur. Seterusnya ialah untuk mengukur sejauh mana pelajar menerima dan merasakan manfaat menggunakan Aplikasi Quizizz dalam pembelajaran Pendidikan Islam serta menganalisis pandangan pelajar terhadap kebergunaan, kebolehgunaan, dan daya tarikan Aplikasi Quizizz. Kajian ini akan menggunakan kaedah kuantitatif data. Kaedah kuantitatif data yang digunakan adalah menerusi soal selidik guru-guru Pendidikan Islam di sekolah-sekolah di Kuala Lumpur. Kajian ini mendapati maklum balas tentang sejauh mana konten-konten Quizizz selaras dengan kurikulum Pendidikan Islam di sekolah-sekolah di Kuala Lumpur. Seterusnya ialah, kajian ini mendapati penilaian terhadap bagaimana pelajar merasakan kebolehgunaan dan kebergunaan Quizziz dalam pembelajaran Pendidikan Islam.msQuizizzPendidikan IslamKuala LumpurAplikasi Quizizz Dalam Membantu Pengajaran Guru Pendidikan Islam Di Sekolah-sekolah Di Kuala LumpurThe Application Of Quizizz In Assisting Islamic Education Teachers In Schools In Kuala Lumpurtext::journal::journal article::research article8193712