Mohd Aderi Bin Che Noh2024-05-272024-05-2720212021-12-232289-73562520-3https://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/3254Pendidikan agama peringkat rendah yang berterusan merupakan satu keperluan dalam menyediakan muslim yang soleh. Apatah lagi didikan agama kepada kanak-kanak. Justeru artikel ini merupakan hasil kajian tinjauan yang bersandarkan kepada objektif mengenalpasti amalan pengajaran guru di Sekolah Rendah Agama di Wilayah Persekutuan. Seramai 802 orang sampel dalam kalangan guru Pendidikan Islam yang dipilih secara rawak mudah. Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap penggunaan sumber pengajaran adalah sederhana rendah iaitu 3.61 dan tahap kesesuaian sukatan Agama adalah sederhana rendah iaitu 3.60. Justeru itu, para guru agama harus bersama-sama mencari inisiatif baharu dalam meningkatkan pendidikan agama peringkat rendah agar murid dapat memahami dan mendalami agama sebagai persediaan sebagai khalifah yang taat selain mempraktikkan ilmu moden dalam menghadapi kehidupan yang serba mencabar kini.enPengajaran, Agama Islam, Peringkat Rendah, Sukatan Pembelajaran, GuruPenilaian Kurikulum Agama Islam Sekolah Rendah Agama: Analisis AwalArticle16271