Norwardatun Mohamed RazaliSiti Mardhiyah Kamal Azhar2025-05-142025-05-142024Norwardatun Mohamed Razali & Siti Mardhiyah Kamal Azhar. (2024). Warna Hitam Menurut Perspektif Al-Quran dan Signifikannya dalam Budaya Tradisional Melayu. Seminar Antarabangsa Islam Dan Sains 2024 (SAIS 2024), 137–150. https://pkausim.usim.edu.my/sais-2024/3083-8711https://pkausim.usim.edu.my/sais-2024/https://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/26753Seminar Antarabangsa Islam dan Sains 2024 (SAIS 2024) Editor: Siti Rubaini Mat (K), Azman Ab Rahman, Rezki Perdani Sawai, Muhammad Nuruddin Sudin, Umi Hamidaton Soffian Lee ,Nur Ilyana Ismarau Tajuddin 26 September 2024 Anjuran: Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Sains Islam Malaysia (PKAUSIM),Fakulti Pengajian Bahasa Utama (FPBU), Institut Sains Islam (ISI) dan Institut Fatwa dan Halal (iFFAH), USIMWarna merupakan sebahagian daripada elemen penting dalam kehidupan manusia. Terdapat dalam Al-Quran, Allah SWT menyebut secara khusus warna-warna tertentu bagi menggambarkan keadaan tertentu. Di antara warna yang ialah warna hitam yang mana ia mempunyai konotasi tersendiri dan juga perkaitannya dengan kehidupan manusia. Namun begitu, penggunaan warna hitam dalam setiap ayat pastinya membawa makna berbeza justeru memerlukan pemahaman dan tafsiran khusus menurut pandangan ulama’ tafsir. Kajian ini bertujuan untuk menganalisis ayat Al-Quran yang menyebut warna hitam secara langsung dan tidak langsung serta penggunaannya dalam budaya tradisional Melayu. Bagi mencapai tujuan ini, penulis akan menggunakan kaedah induktif dengan cara mengumpul ayat-ayat Al-Quran yang mengandungi lafaz warna hitam serta menganalisis penggunaannya di dalam setiap ayat. Kemudian melihat penggunakan warna hitam di dalam budaya tradisional Melayu khusunya. Hasil analisis awal mendapati terdapat tujuh perkataan menerusi enam ayat yang menyebut warna hitam yang masing-masing digunakan secara hakiki dan majazi bagi menggambarkan kesedihan, kedukaan, balasan kekufuran dan pendustaan terhadap Allah SWT. Penggunaan warna hitam dalam budaya tradisi Melayu dilihat selari dengan penggunaannya dalam Al-Quran dari sudut makna secara metafora, hakiki dan konotasi negatif.msWarna HitamTradisi MelayuAl-Qur’an.Warna Hitam Menurut Perspektif Al-Quran dan Signifikannya dalam Budaya Tradisional Melayutext::conference output::conference proceedings::conference paper137150